Saturday, December 27, 2008

Tembelang Legenda Wall Street akhirnya terbongkar


SEPANJANG bulan ini, bekas Pengerusi Pasaran Saham Nasdaq di New York, Bernard Madoff menjadi tumpuan selepas beliau mengaku menipu pelabur-pelabur skim pelaburannya.

Madoff mengaku kepada pihak berkuasa bahawa beliau menipu pelabur menerusi satu skim cepat kaya melibatkan kerugian bernilai AS$50 bilion (RM171.89 bilion).

Pelabur-pelabur Madoff bukan sebarangan orang kerana antaranya ialah pewaris syarikat kosmetik L'Oreal, Liliane Bettencourt, tunang aktres Uma Thurman, Arpad Busson dan pengarah filem terkenal, Steven Spielberg.

Beberapa bank di luar Amerika Syarikat (AS) turut terlibat dalam pelaburan Madoff itu dan kini berdepan risiko kerugian.

Korban pertama skim anjuran Madoff itu ialah pengurus dana kelahiran Perancis, Thierry Magon De la Villehuchet yang membunuh diri di pejabatnya di New York, Selasa lalu.

Menerusi skim anjuran Madoff itu, pelabur akan mendapat pulangan luar biasa.

Namun, pulangan luar biasa itu sebenarnya dibayar dengan wang pelabur baru dan ia bukan hasil keuntungan perniagaan.

Apa yang menjadi isu adalah kenapakah golongan yang sudah kaya dan terkenal boleh melabur dan tertipu menerusi skim pelaburan anjuran Madoff itu?

Golongan kaya dan selebriti itu melabur kerana mereka terpengaruh dengan reputasi Madoff yang digelar sebagai legenda Wall Street.

Madoff digelar legenda Wall Street kerana beliau dipuji berikutan peranannya mengubah cara saham diniagakan iaitu menerusi dagangan elektronik.

Skim anjuran Madoff itu sudah berlanjutan sejak sekian lama tetapi akhirnya terbongkar sama seperti kata pepatah sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua.

Ada ketikanya apabila seseorang itu sudah berjaya, rasa bangga diri wujud sehingga lupa kesilapan kecil mampu membawa padah besar.

Madoff ditangkap selepas ejen-ejen Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) mendapat maklumat penipuan itu daripada dua anak lelakinya sendiri iaitu Mark dan Andrew.

Moral ceritanya adalah mangsa skim cepat kaya tidak mengenal bangsa dan agama manakala nafsu untuk menjadi kaya dengan cepat berada dalam diri kebanyakan manusia.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1227&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_09.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...