Saturday, December 27, 2008

Tak tahu mengucap

Oleh Shahrul Nizam Mohamad



TAHAN...anggota polis trafik menyusun motosikal yang
ditahan dalam Ops Krismas, malam kelmarin.


KUANTAN: Amat menyedihkan apabila dua remaja Islam dipercayai Mat Rempit bukan saja tidak tahu mengucap dua kalimah syahadah malah dikatakan tidak pernah belajar mengaji al-Quran sejak kecil.

Dua remaja berusia 19 dan 20 tahun dari Beserah dan sebuah tanah rancangan Felda, di sini, ditahan bersama pasangan masing-masing berusia 16 dan 19 tahun selepas dipercayai menunggang dalam keadaan membahayakan nyawa.

Mereka ditahan dalam Ops Krismas yang dijalankan sepasukan polis trafik yang membuat pemantauan di sekitar Taman Esplanade, di sini, kelmarin.

Ketika dibawa ke Ibu Pejabat Polis (IPD) Trafik Kuantan untuk siasatan lanjut, dua Mat Rempit terbabit bersama pasangan masing-masing kelihatan seperti gelisah sebelum polis memeriksa motosikal.
Polis menahan motosikal Mat Rempit terbabit untuk siasatan lanjut sebelum meminta remaja itu sedar atas kesalahan yang dilakukan kerana membuat gangguan lalu lintas selain motosikal tidak memiliki cermin sisi.

Pada masa sama, anggota polis menceritakan serba sedikit mengenai kemalangan maut yang membabitkan penunggang motosikal kerana mereka adalah penyumbang paling tinggi.

Dua Mat Rempit itu kelihatan terkedu lidah seketika apabila disuruh mengucap dua kalimah syahadah jika berada dalam keadaan nazak sekiranya terbabit dalam kemalangan jalan raya.

Selepas menunggu agak lama, akhirnya dua remaja terbabit mengakui tidak pandai mengucap dua kalimah syahadah selain tidak pernah mengaji al-Quran.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Saturday/Setempat/20081227101124/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...