Monday, January 5, 2009

Anak gadis taat tiba-tiba hilang

Oleh Intan Mas Ayu Shahimi
imas@hmetro.com.my


PULANGLAH...Sulaiman merayu anaknya pulang ke pangkuan
keluarga.
Bold

JOHOR BAHRU: “Dia anak yang baik...cukup taat pada perintah kami,” kata Sulaiman Md Yatim, 43, bapa kepada Syahida Syarain, 14, yang menghilangkan diri secara misteri sejak Ahad lalu.

Menurut Sulaiman, dia tidak menyangka Syahida boleh hilang begitu saja kerana anak gadisnya itu seorang akur pada nasihat keluarga dan tidak pernah keluar tanpa mendapat izin daripada ibu bapa.

“Pada malam kejadian, Syahida memberitahu dia menerima SMS daripada seorang kawan bernama Fatin mengajaknya bertemu di tingkat bawah rumah flet kami di Taman Perling.

“Bila dia minta izin berjumpa dengan rakannya itu, saya tidak mengesyaki apa-apa dan memberi kebenaran kepadanya. Namun saya sempat berpesan supaya dia pulang awal ke rumah,” katanya.

Rasa kesal bagaimanapun membelenggu Sulaiman apabila anak disangka pulang terus menghilangkan diri tanpa sebarang khabar berita.

“Saya gagal menghubungi Syahida pada malam itu kerana pembesar suara telefon bimbitnya rosak, tapi saya menyuruh anak bongsu menghantar SMS meminta segera pulang.

“Dalam balasan SMS pertama Syahida cakap ‘sekejap’ manakala SMS kedua mengatakan dia menaiki tangga untuk pulang ke rumah. Selepas hampir 20 minit menunggu, saya terfikir sendiri ‘takkan naik tangga tingkat empat pun lama sangat’.

“Sekali lagi saya minta nak bongsu menghantar SMS...tapi kali ini saya kata - jangan balik lambat sangat. Kalau tak, nanti balik ayah pukul,” katanya dalam nada sebak di pejabat Harian Metro di sini, petang semalam.

Sulaiman berkata, anaknya tidak pulang ke rumah selepas SMS terbabit dihantar sebaliknya ada jiran mendakwa melihat Syahida menghilangkan diri mengikut tiga lelaki bermotosikal menghala ke arah Tampoi.

“Pada esoknya barulah saya menerima SMS daripada Syahida mengatakan dia selamat di bawah jagaan seorang perempuan bernama Fatin. Itupun hanya selepas kami sekeluarga menghantar puluhan SMS kepadanya,” katanya.

Menyentuh peribadi anaknya di sekolah, Sulaiman berkata, Syahida adalah pelajar pintar dan menduduki tempat pertama di kelasnya.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Monday/Setempat/20090105091014/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...