Monday, January 5, 2009

Surcaj tetap 30 peratus


Oleh AMMAR JAZLAN MAD LELA dan FARHANA HANIM MOHD. MYDIN
berita@kosmo.com.my




TEKANAN kos operasi menyebabkan tambang bas sekolah naik dan akhirnya ibu bapa yang terpaksa menanggung beban. - Gambar hiasan
--------------------------------------------------------------------------------


KUALA LUMPUR - Persekutuan Persatuan Bas Sekolah Malaysia (PPBSSM) yang enggan lagi bertolak ansur tetap merancang mengenakan surcaj 30 peratus bagi tambang bas sekolah mulai hari ini.

Tindakan itu adalah bukti mereka tidak mempedulikan amaran Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) yang mahu membatalkan permit operasi mana-mana pengusaha bas jika surcaj itu dikenakan.

Alasan Presiden PPBSSM, Chee Ah Tey ialah pihaknya tidak mempunyai pilihan kerana pelaksanaan surcaj itu telah diputuskan dalam mesyuarat persatuan pada 6 Disember lalu.

"Kami semakin tertekan dengan kenaikan kos operasi, penyenggaraan, alat ganti dan sebagainya yang meningkat sehingga 30 peratus.

"Kalau tidak ada surcaj, ramai ahli kami gulung tikar," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

--------------------------------------------------------------------------------


Menurut Ah Tey, pengusaha bas sekolah sudah beberapa kali memohon kepada kerajaan untuk menaikkan kadar tambang bas sekolah namun tidak mendapat pertimbangan sewajarnya.

"Pada masa yang sama kita turut memohon subsidi diesel diturunkan daripada RM1.43 kepada RM1 seliter sekiranya permohonan menaikkan tambang bas sekolah ditolak tetapi ia juga tidak dilayan," ujarnya.

Ah Tey memberitahu walaupun kadar surcaj yang ditetapkan adalah 30 peratus, kadar sebenar berbeza-beza mengikut pengusaha bas sekolah di setiap negeri.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0105&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...