Friday, April 3, 2009

Cabaran politik PM baru

Najib bakal berdepan dengan tiga cabaran utama selepas mengambil alih tampuk pemerintahan negara iaitu meningkatkan ekonomi, mengukuhkan kestabilan politik dan perpaduan antara kaum.


AKSI Najib di Parlimen. Beliau menjadi Ahli Parlimen sejak 1976.



PERALIHAN kuasa jawatan No. 1 negara buat sekian kalinya berlangsung tanpa melanggar tradisi. Sewaktu pertama kali baton jawatan Perdana Menteri dilepaskan pada tahun 1970, tercetusnya kemelut akibat rusuhan kaum. Namun selepas itu, peralihan kuasa berlangsung dalam suasana damai dan harmoni.

Tiada pertelingkahan ataupun perebutan kuasa. Yang pasti, Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil langkah bijak dan tepat apabila menuruti tradisi dan trend peralihan kuasa tanpa perlu melawan ketuanya.

Kini, jawatan sebagai orang No. 1 negara sudah selamat dipegang oleh Najib sekali gus membolehkannya menyambung legasi pentadbiran ayahnya, Tun Razak Hussein yang menjadi Perdana Menteri Kedua dari tahun 1970 hingga 1976.

Berada dalam dua era yang berbeza, hakikatnya misi dan senario yang didepani Najib tidak sama seperti zaman bapanya. Jika dahulu cabaran Tun Razak adalah mengatasi masalah ketidaksamaan ekonomi dan sosial yang telah memuncakkan antagonisme perkauman, kini anaknya Najib turut menghadapi senario yang tidak kurang hebatnya.

Mengukuhkan UMNO, melonjakkan ekonomi, menyatukan orang Melayu, mengembalikan semula kepercayaan warga Cina dan India yang beralih sokongan kepada parti pembangkang serta memulihkan kembali maruah Barisan Nasional (BN) yang tercalar selepas pilihan raya umum ke-12 adalah antara senario negara di bawah kerajaan pimpinan Najib.

Apabila Abdullah menyerahkan baton kuasa kepada Najib dan selaku Perdana Menteri Keenam, Najib perlu memecut laju. Ramai pemerhati politik mengakui Najib tidak punya banyak masa kerana tanpa ketangkasan dan kebijaksanaan mengatur langkah larian, keputusan pilihan raya umum ke-13 mungkin menyebabkan BN semakin pincang.

Cabaran ekonomi

Menurut Ketua Program Ekonomi dan Fiskal Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Nor Ghani Mohd. Noor, apabila kepimpinan negara diambil alih oleh Najib, keadaan ekonomi negara tidak banyak berubah.


MERENUNG cabaran hebat yang menanti Najib dalam hal berkaitan ekonomi, politik dan perpaduan kaum.


"Secara umumnya selagi ekonomi dunia masih tidak mencapai tahap seperti sebelum ini, maka tidak banyak perubahan ekonomi yang akan berlaku di Malaysia.

"Bagaimanapun, tindakan Najib mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi Pertama dan Kedua bernilai RM7 bilion dan RM60 bilion baru-baru ini merupakan satu langkah terbaik dalam usaha merangsang pertumbuhan ekonomi negara.

"Namun, mencatat kadar pertumbuhan ekonomi yang tinggi adalah mustahil untuk dilakukan dalam tempoh terdekat. Sekurang-kurangnya ia akan mengambil masa dua hingga tiga tahun untuk meningkat," kata Nor Ghani kepada Kosmo! baru-baru ini.

Ekonomi Malaysia sangat terbuka, tambahnya. Oleh itu, sebarang masalah yang berlaku seperti krisis ekonomi global, ia secara tidak langsung turut memberi kesan yang cukup besar kepada ekonomi negara.

"Cabaran paling besar yang perlu dihadapi Najib dalam aspek ekonomi adalah meningkatkan tahap ekonomi daripada negara pengeluar atau pengilang kepada satu tahap di mana Malaysia boleh menjadi pelopor terhadap sesuatu teknologi dan mencipta inovasi.

"Setelah kita berjaya menjadi sebuah negara yang mempelopori teknologi, barulah kita mampu untuk menjana ekonomi kita sendiri.

"Justeru, saya berharap setelah mengambil alih tampuk pemerintahan negara, Najib akan memberi penekanan utama terhadap faktor-faktor ekonomi kerana ia menjadi sebab utama kestabilan sesebuah negara yang berdaulat," jelasnya.

Kestabilan politik negara

Selain faktor ekonomi, Najib juga perlu berdepan dengan situasi politik negara yang semakin tidak menentu dan membimbangkan.

Prof. Dr. Ahmad Atory Hussain dari Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM) berkata, berdasarkan kajian yang dilakukan USM, lebih daripada 51 peratus rakyat menyokong kepimpinan Najib berbanding menolak beliau.

"Walaupun menerima sokongan, tetapi dalam masa yang sama ramai rakyat tidak mahu memihak kepadanya dan lebih menjurus kepada parti pembangkang.

"Ironinya, jika Najib tidak melakukan sesuatu yang boleh menambat semula hati rakyat yang 'membelakanginya', tidak mustahil kerajaan di bawah pimpinan Najib bakal menghadapi saat-saat sukar kekalahan dalam pilihan raya umum ke-13 kelak.

"Mungkin saya boleh katakan bahawa Najib perlu mentadbir negara lebih baik daripada era pemerintahan Tun Dr. Mahathir dan kemudian barulah BN akan mendapat majoriti dua pertiga untuk membentuk kerajaan yang lebih mantap.

"Yang pasti, masa depan politik BN bergantung kepada bagaimana cara Najib menangani setiap masalah yang timbul terutama melibatkan salah laku politik seperti amalan rasuah dan politik wang serta isu sensitif yang melibatkan agama dan kaum," ujar Ahmad Atory yang juga penganalisis politik di negara ini.


PARTI komponen BN perlu memainkan peranan yang lebih agresif untuk mengembalikan perpaduan kaum yang dikatakan semakin rapuh.


Hubungan kaum

Menyentuh aspek perpaduan kaum, Ahmad Atory berkata, Najib memerlukan bantuan dan sokongan kuat daripada anggota Kabinetnya serta orang bawahan.

"Najib perlu memilih barisan Kabinet yang berwibawa dan bersih daripada sebarang tingkah laku negatif selain mempunyai integriti yang kuat.

"Setiap parti komponen utama seperti MCA, MIC, Gerakan dan sebagainya perlu memainkan peranan penting dalam mengembalikan semula kepercayaan kaum Cina dan India terhadap kepimpinan Najib," kata Ahmad Atory lagi.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0403&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...