Friday, April 3, 2009

Memikul tanggungjawab berat

Pengalaman bertugas di bawah kepimpinan tiga orang Perdana Menteri menyediakan bekal sewajarnya buat Najib untuk mengemudi negara.


NAJIB (kiri) sempat memandang ke arah jurugambar sebelum memulakan sesi taklimat selepas dilantik memegang portfolio Menteri Kewangan.






MULAI 3 April 2009, semua mata dan telinga terarah kepada Perdana Menteri keenam, Datuk Seri Najib Tun Razak. Seluruh warga Malaysia seakan-akan tidak sabar menanti apakah pembaharuan dan kejutan yang bakal dilaksanakannya.

Biar apa pun ekspektasi rakyat, anak kelahiran Kuala Lipis, Pahang itu sememangnya terpaksa mendepani pelbagai cabaran getir. Boleh dikatakan bahawa rintangan yang perlu dihadapi Najib datang dari segala sudut.

Di peringkat domestik, anak kepada Perdana Menteri Kedua, Tun Razak Hussein itu harus bijak menangani corak politik yang sudah berubah.

Zaman pemerintahan Tun Dr. Mahathir Mohamad bersifat dominan, namun kepimpinan itu telah diubah oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang menjadikannya lebih terbuka.

Abdullah percaya kepada aspek pemberdayaan (empowerment). Maksudnya, apabila berdepan dengan kakitangan awam, beliau mahu keputusan yang dibuat oleh kerajaan dinilai dan diteliti secara profesional.

Sekiranya ada pandangan yang tidak selari dengan Perdana Menteri, mereka dialu-alukan untuk memberikan pendapat.

Di bawah beliau, sesi demonstrasi jalanan bukan lagi satu pemandangan asing di Malaysia.

Malangnya, tindakan yang diambil terhadap golongan pencetusnya tidak cukup tegas. Ini sekali gus menunjukkan sudah wujud satu senario bahawa rakyat telah semakin berani.

Tidak cukup dengan itu, kecanggihan teknologi juga melahirkan semakin ramai golongan 'berhaluan kiri' yang mengetengahkan pendapat masing-masing menerusi blog-blog peribadi dan mesej Khidmat Pesanan Ringkas (SMS).

Maka, cabaran yang terpikul di bahu Najib adalah cara beliau menangani politik yang telah berubah itu, tahap toleransi dan ketegasannya.

Sebagai Perdana Menteri, beliau juga harus menangani keberanian baru rakyat dengan bijaksana.

Beliau mewarisi politik yang ditinggalkan oleh Abdullah, Perdana Menteri kelima, yang menunjukkan ada sesetengah rakyat bersedia mencuba corak pemerintahan kerajaan baru, biarpun keupayaan parti seperti PKR, Pas atau DAP dalam mengendalikan sebuah negara belum terbukti.


Najib pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat bersama Barisan Nasional (BN) Perak.



NAJIB menunjukkan papan tanda Undilah Barisan Nasional pada majlis perjumpaan dengan masyarakat Cinadi Kampung Tiong, Kuala Terengganu.


Mesej itu disampaikan dengan cukup jelas melalui pilihan raya umum ke-12 lalu apabila lima buah negeri iaitu Perak, Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan, kini berada di bawah kekuasaan parti pembangkang.

Adakah sikap itu akan membawa kepada satu pola bahawa rakyat ingin mencuba pula perubahan di peringkat kerajaan pusat? Najib kini berdepan dengan politik baru itu.

UMNO yang dipimpin oleh Najib kini diserang dari semua penjuru. Bukan sekadar daripada parti pembangkang, malah parti-parti komponen dalam BN seperti Gerakan, MCA, MIC dan PPP juga menyuarakan rasa tidak puas hati.

Walaupun tidak secara total, adakalanya anggota-anggota BN tidak sependapat dalam isu-isu tertentu. Situasi itu menuntut satu corak kepimpinan baru daripada Najib yang berbeza berbanding Abdullah.

Dunia kini sedang dilanda kemelesetan ekonomi dan Malaysia pastinya tidak terkecuali. Kesan global ini kian menampakkan impaknya apabila semakin ramai pekerja terutama dalam sektor perkilangan dan pembuatan kehilangan kerja.

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif EXIM Bank, Malaysia Export Credit Insurance Berhad dan kini Pengerusi Eksekutif Bullington Offshore Sdn. Bhd., Noordin Abbas memberitahu, jika dilihat dari aspek keadaan ekonomi semasa, tanggungjawab yang bakal dipikul oleh Najib amat berat.

"Contohnya, kadar kemasukan pelaburan asing yang menurun sehingga ke paras sama dengan tahap pelaburan ke luar negara.

"Nilai pasaran juga jatuh seiring dengan penurunan indeks pasaran saham Kuala Lumpur biarpun kebanyakan syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia memiliki asas yang kukuh.

"Saya pasti Najib akur dengan cabaran yang menantinya. Ia bukanlah suatu tanggungjawab yang mudah," katanya.

Bajet mini berjumlah RM67 bilion yang diumumkan beliau selaku Menteri Kewangan baru-baru ini turut memberi petunjuk betapa serius kerajaan dalam menyerap impak negatif krisis ekonomi.

Tugas utama Najib sekarang adalah untuk memastikan peruntukan tersebut dapat disalurkan secepat mungkin supaya ia dapat dirasai oleh segenap sektor ekonomi.

"Najib ialah Perdana Menteri pertama Malaysia berkelulusan bidang ekonomi. Tunku Abdul Rahman, ayahandanya Tun Razak dan bapa saudara beliau, Tun Hussein Onn ialah peguam. Tun Dr. Mahathir lulusan bidang perubatan dan Datuk Seri Abdullah merupakan graduan Pengajian Islam.

"Bagi golongan yang optimis, mereka melihat gabungan kefahaman asas bidang ekonomi dan pengalaman mendalam pentadbiran mampu mematangkan Najib sebagai seorang ahli politik.

"Malah, pengalamannya selama 33 tahun, lima tahun sebagai Menteri Besar dan tempoh 23 tahun bertindak selaku menteri boleh dijadikan asas paling signifikan untuk menilai keupayaan Najib," kata Pengarah Institut Kajian Etnik (Kita) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Dr. Shamsul Amri Baharuddin.


NAJIB (kiri) melihat kereta keluaran Easter MPV keluaran Chery dari China pada majlis pelancaran kereta tersebut di Kuala Lumpur.


Penganalisis politik berpengalaman itu turut menekankan bahawa Najib harus mencari keseimbangan antara mentadbir urus negara dan mengendalikan isu dalaman parti. Sama ada dalam UMNO, BN mahupun berdepan dengan Pakatan Rakyat, keseimbangan itu harus ada.

Turut mustahak diberi penekanan, kata Shamsul Amri, adalah bagaimana beliau menangani 'kepembangkangan' (oppositionism)bukan berbentuk parti daripada kumpulan NGO, bloggers, SMS dan selainnya.

Cabaran seterusnya tersulam halus dalam governans politik. Apa lagi kalau bukan mengenai perpaduan nasional dan khususnya tentang hubungan etnik.

Najib harus belajar daripada pengalaman ayahandanya ketika berdepan dengan krisis etnik pada 13 Mei 1969. Walaupun krisisnya berbeza, tetapi ancamannya sama, kerana kalau tak diurus dengan baik akan terjerumus ke kancah 13 Mei.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0403&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_02.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...