Tuesday, April 28, 2009

Kita tiada vaksin H1N1


NOTA pemberitahuan yang meminta pengunjung memeriksa suhu badan sebagai langkah pencegahan permulaan wabak selesema babi di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Kementerian Kesihatan kini sedang mengkaji sama ada vaksin influenza biasa atau vaksin khusus bagi virus selesema burung (H5N1) boleh digunakan untuk disuntik kepada penternak babi atau warga tempatan yang mahu ke negara-negara yang diancam virus selesema babi (H1N1).

Setakat ini, kementerian tidak mempunyai vaksin yang sesuai untuk digunakan bagi mengelakkan seseorang daripada dijangkiti virus selesema babi.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, pihaknya akan menghubungi beberapa agensi berkaitan termasuk veterinar untuk mengawal virus berkenaan di negara ini dengan memastikan tahap kebersihan dan kesihatan di peringkat penternak babi berada dalam keadaan terjamin.

"Kita tak ada lagi vaksin untuk H1N1 dan kita juga belum tahu vaksin yang mana sesuai, yang ada hanyalah vaksin untuk H5N1 dan vaksin influenza biasa,'' katanya selepas Majlis Pengiktirafan Antarabangsa Joint Commission International (JCI) kepada Prince Court Medical Centre (PCMC) di sini semalam.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0428&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...