Friday, July 30, 2010

Mangsa culik koma

Oleh Mohammad Ishak

2010/07/30

JERTIH: Seorang pelajar perempuan terselamat daripada menjadi mangsa culik apabila kereta yang digunakan penjenayah terbabit terbabas ketika cuba melarikan remaja berkenaan di Kampung Limbongan, dekat sini, kelmarin.

Pelajar berusia 15 tahun dari Sekolah Menengah Kebangsaan Nur Zahirah (SMKNZ), Besut, itu diculik dua lelaki ketika berada di luar pagar sekolah berkenaan.


Kejadian berlaku kira-kira jam 4.30 petang selepas pelajar itu yang baru keluar mengikuti kelas tambahan di sekolah berkenaan menunggu ibunya di luar pagar sekolah.


Bagaimanapun, tiba-tiba dua lelaki berusia 23 dan 15 tahun yang menaiki sebuah Perodua Kenari berhenti di hadapan pelajar itu sebelum mereka turun dan mengheret mangsa masuk ke dalam kereta berkenaan.


Timbalan Ketua Polis Daerah Besut, Deputi Superintendan Noor Zainy Mohd Nor, berkata penjenayah terbabit memecut dan niat mereka tidak berpanjangan apabila kereta dipandu seorang daripada suspek terbabas dan jatuh ke dalam parit kira-kira satu kilometer dari tempat kejadian.


Katanya, seorang guru yang melihat kejadian itu menelefon polis memaklumkan kejadian berkenaan dan sepasukan polis berkejar ke tempat kemalangan.


Menurutnya, guru berkenaan menemui beg sekolah pelajar itu yang terjatuh ketika bergelut dengan suspek serta menemui dokumen peribadi remaja itu sebelum menghubungi keluarganya.


Beliau berkata, ketika polis tiba di tempat kemalangan kira-kira 15 minit kemudian, suspek sudah melarikan diri dan pelajar berkenaan ditemui pengsan di dalam kereta itu.


Katanya, pelajar berkenaan yang parah di kepala dan leher dihantar ke Hospital Besut sebelum dirujuk ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian, kira-kira jam 8.30 malam semalam.


“Sehingga kini, keadaan mangsa masih koma akibat parah selepas bergelut dengan dua lelaki terbabit,” katanya.


Berikutan kejadian itu, polis melancarkan gerakan mengesan suspek dan bertindak atas maklumat awam sebelum menangkap dua lelaki terbabit kira-kira sejam kemudian di sebuah rumah di Kampung Alur Jejawi, Kuala Besut. Menurut Nor Zainy, polis mendapat arahan tahanan reman tujuh hari mulai semalam dan kedua-dua suspek kini ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah, Kampung Raja.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Mangsaculikkoma/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...