Friday, July 30, 2010

Panggil semuka

Oleh Idris Musa
idris@hmetro.com.my
2010/07/29

KUALA LUMPUR: Penjawat awam yang tidak bertanggungjawab ketika berurusan dengan orang ramai, malah bertindak kasar dan tidak memberikan perkhidmatan sepatutnya akan dipanggil bersemuka, malah boleh dikenakan tindakan tatatertib.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk T Murugiah, berkata pihaknya memberikan amaran itu kerana tidak mahu nama baik kerajaan dirosakkan mana-mana penjawat awam.


“Kami faham, pada 2008 kalah teruk disebabkan sesetengah masalah yang dihadapi disebabkan penjawat awam yang tidak bertanggungjawab, kasar dengan rakyat dan tidak mengendalikan rakyat dengan baik.


“Ini menyebabkan rakyat marah dan pergi undi pembangkang. Sebab itu kita tak nak. Kalau penjawat awam tidak membantu rakyat kita, akan diambil tindakan. (Namun), kami akan ambil tindakan apabila kes dilaporkan,” katanya.

Dalam satu kes yang dirujuk kepada Biro Pengaduan Awam (BPA) JPM, baru-baru ini, seorang penjawat awam dari Kementerian Pendidikan didakwa bertindak kasar terhadap seorang guru dari Sungai Petani, Kedah yang mengemukakan surat sokongan menteri bagi urusan pertukaran sekolah.


Murugiah berkata, pihaknya memandangkan serius kes membabitkan penjawat awam, malah tidak teragak-agak untuk menulis surat kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) supaya mengambil tindakan tatatertib terhadap mereka yang terbukti bersalah.


“Saya sudah memanggil penjawat awam yang bertugas di kementerian itu. Kami akan dengar apa yang berlaku. Sebab itu minggu depan kami akan panggil dia,” katanya.


Beliau berkata, rakyat yang berdepan dengan masalah khususnya membabitkan mutu perkhidmatan penjawat awam tidak perlu membuat laporan polis, sebaliknya menyalurkan aduan kepada BPA untuk diambil tindakan segera.


“Rakyat boleh menggunakan biro ini untuk menyelesaikan masalah mereka dengan cukup bijak. Tak perlu risau, kerana kami tidak mengenakan apa-apa bayaran. “Pegawai kami diarah kalau ada aduan memerlukan tinjauan, kami turun padang meninjau, panggil agensi berkaitan turun sama, menjawab tuduhan dan mencari jalan menyelesaikan masalah.


“Berbanding sebelum ini, setiap kali aduan diterima kami mengemukakan surat kepada agensi berkaitan memohon maklum balas dan selepas sekian lama, kami menerima maklum balas dan menghantar surat kepada pengadu. Jadi, pengadu tak puas hati.


“Sebab itu sekarang kami memperkenalkan sistem, iaitu minggu ini aduan dibuat, minggu depan kes didengar. “
Pada setiap Selasa kes didengar di pusat komuniti di Sentul dan pada Rabu di pejabat BPA Kuala Lumpur.


“Kami menyelesaikan kes secara musyawarah bagi kedua-dua pihak faham. Semuanya berjalan lancar, malah sampai hari ini tak ada masalah dan rakyat sangat puas hati,” katanya, sambil melahirkan kepuasan kerana sehingga kini BPA menyelesaikan 98 peratus kes.

Bagi mempertingkatkan mutu perkhidmatan biro terbabit, beliau berkata, pihaknya berusaha menyelesaikan kes dalam tempoh lima hari bekerja, berbanding ditetapkan 15 hari bekerja.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Panggilsemuka/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...