Friday, July 30, 2010

Tak munasabah

Oleh Murni Wan Omar

2010/07/30

KAJANG: Shafnie Zainuddin mendakwa tawaran penyelesaian dikemukakan bekas suaminya, pengacara popular AC Mizal tidak munasabah dan dia memohon di Mahkamah Rendah Syariah Hulu Langat di sini, semalam, diberikan tempoh masa untuk mengkajinya sebelum mengambilt tindakan seterusnya.

Shafnie, 37, berkata demikian ketika menjawab soalan Hakim Syarie Abdul Halim Abdullah selepas dimaklumkan peguam syarie, Mohd Ridhwan Husin yang mewakilinya bahawa pihak AC Mizal ada mengemukakan surat mahu menyelesaikan kes itu secara baik di luar mahkamah.


Shafnie (plaintif) sebelum ini membuat permohonan komital (perintah memenjarakan) terhadap AC Mizal atau Mizal Zaini, 38, (defendan) selepas gagal mematuhi pembayaran nafkah dua anak serta gagal menghantar dokumen kewangan syarikat seperti diperintahkan mahkamah.


AC Mizal berhadapan hukuman dipenjara enam bulan atau denda tidak melebihi RM2,000 berikutan kegagalannya membayar tunggakan nafkah dua anak lelakinya berjumlah RM50,000.

Plaintif mempunyai dua cahaya mata, Muhammad Shafiq Iman, 12, dan Muhammad Shabil Iman, 9 tahun, hasil perkongsian hidup dengan responden.

HAKIM: Shafnie, apa keputusan kamu berhubung pelawaan bekas suami untuk selesai luar mahkamah? Saya tidak akan memihak kepada sesiapa. Kamu yang membuat permohonan ini, tugas saya menilai dan membuat keputusan.


SHAFNIE: Saya mahu berbincang dengan peguam terlebih dahulu. Dakwaan bekas suami ada masukkan duit sejak November 2009 tidak benar, saya ada bukti.


HAKIM: Saya beri tempoh 21 hari mulai hari ini, untuk peguam kemukakan hujah dan jika ada penyelesaian bentangkan kepada mahkamah pada tarikh yang sama. Jika tidak ada penyelesaian saya mahu pada tarikh itu hujah disediakan. Shafnie, saya harap awak beri kerjasama kepada peguam defendan selesaikan kes.


AC Mizal yang tidak hadir dan diwakili peguam syarie Siti Aishah Din memaklumkan bahawa pihaknya sudah membayar separuh daripada jumlah RM50,000 dan selebihnya dibayar secara ansuran sebanyak RM500 sebulan sejak November tahun lalu.


Mahkamah tetapkan 26 Ogos ini untuk sebarang penyelesaian atau mengemukakan hujah masing-masing.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Takmunasabah/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...