Tuesday, November 11, 2008

Diburu panggilan misteri bank - Butiran peribadi jatuh kepada pihak ketiga?


Oleh MEGAT LUTFI MEGAT RAHIM
lutfi.abdulrahim@kosmo.com.my



PANGGILAN telefon daripada seseorang yang menyamar sebagai ejen pihak bank sering memperdayakan pengguna dengan pelbagai ‘tawaran’ menarik.

--------------------------------------------------------------------------------
ZAKI sering menerima panggilan telefon daripada beberapa buah bank yang menawarkan pelbagai produk perbankan seperti pinjaman perumahan, kenderaan serta kad kredit.

Namun yang menghairankan beliau ialah bagaimana bank terbabit memperoleh maklumat peribadinya dengan mudah. Sepanjang pengetahuannya, beliau berurusan dengan sebuah bank sahaja.

Situasi yang dialami Zaki mungkin juga pernah dilalui oleh ribuan individu lain di negara ini terutamanya golongan pertengahan dan juga berada.

Panggilan telefon dibuat tanpa mengira waktu sama ada pagi, tengah hari, petang bahkan malam sehingga membuatkan penerima panggilan tidak selesa.

Lebih menjengkelkan, ia turut melibatkan unsur pemaksaan dan penipuan.

Mengulas isu ini, pegawai bahagian aduan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), Nurziana Ari, 31, memberitahu, CAP turut menerima aduan daripada pengguna terutamanya pemegang kad kredit melibatkan tawaran pakej pelancongan.

“Terdapat panggilan telefon kononnya mereka mendapat tawaran pakej pelancongan secara percuma sedangkan ia sebenarnya perlu dibayar.

“Setelah dipujuk dan terpesona dengan ganjaran pakej terbabit, mereka terus bersetuju,” katanya.

Ujar Nurziana lagi, selang beberapa hari kemudian, mereka perlu membayar untuk menikmati pakej pelancongan terbabit, bukannya percuma seperti yang dijanjikan.

“Ada kemungkinan terdapat sindiket yang menyamar sebagai ejen pihak bank sedangkan bank terbabit tidak pernah membuat promosi sedemikian.

“Namun yang peliknya, bagaimana mereka memperoleh data peribadi seseorang dengan mudah khususnya maklumat lengkap nama penuh, tempat tinggal, kerjaya serta nombor kad kredit,” katanya.

Selain itu, Nurziana berkata, ada juga unsur pemaksaan dalam hal ini.

“Mereka akan menerima panggilan telefon berulang kali. Pengguna yang bosan menerima panggilan akhirnya terpaksa bersetuju,” katanya.

Berkongsi pengalaman, Ketua Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Yusof Abdul Rahman memberitahu, beliau sendiri pernah menerima panggilan daripada beberapa buah bank.

“Saya hanya menggunakan kad kredit daripada sebuah bank tetapi pada masa yang sama menerima panggilan bank lain yang menawarkan pelbagai produk berbeza.

“Malah ada yang menawarkan pakej pelancongan, hadiah lumayan, peraduan serta produk hasil kerjasama bank terbabit dengan pihak lain,” ujarnya ketika dihubungi baru-baru ini.

Yusof juga hairan bagaimana pihak tertentu memperoleh maklumat beliau dengan mudah sedangkan perkara terbabit tidak sepatutnya berlaku.

Ujarnya lagi, tidak lama dulu terdapat ura-ura Akta Perlindungan Data Peribadi dilaksanakan sebagai kaedah untuk merahsiakan maklumat peribadi pelanggan-pelanggan bank.

“Adakah ia sudah dilaksanakan atau masih diperdebatkan. Satu mekanisme terbaik perlu dicari untuk mengatasi masalah ini.

“Akta Perlindungan Peribadi itu merupakan langkah terbaik kerana saya gusar maklumat peribadi seseorang akan jatuh kepada pihak yang tidak bertanggungjawab,” katanya serius.

Beliau juga khuatir sekiranya produk perbankan turut melibatkan unsur-unsur perjudian seperti loteri yang membolehkan seseorang memenangi hadiah lumayan tetapi dengan syarat-syarat tertentu.

Jual data RM5 satu nama


SEMAKIN banyak permohonan diluluskan semakin tinggi komisen yang diterima kakitangan bank berkenaan. – Gambar hiasan.

--------------------------------------------------------------------------------

REALITINYA, pihak bank sebenarnya dibenarkan untuk mengesahkan maklumat peribadi pemohon melalui sumber yang diperlukan sebagai syarat kelulusan sesuatu permohonan.

Perkara ini penting kerana penilaian terhadap status kewangan pemohon dapat ditentukan sama ada mereka berkelayakkan atau tidak, begitu juga komitmen serta berkemampuan.

Namun hasil pemerhatian pada laman web serta pertemuan dengan kakitangan bahagian pemasaran beberapa buah bank mendapati tiada justifikasi jelas data peribadi seseorang boleh digunakan untuk tujuan promosi atau kerjasama dengan pihak lain.

Malah pada borang permohonan sendiri tiada yang menyatakan sedemikian. Malngnya maklumat peribadi seseorang boleh dijual kepada pihak lain pada harga tertentu.

Sumber pihak bank memberitahu konsep ‘jual’ maklumat tidak mustahil berlaku kerana terdapat kemungkinan data peribadi seseorang dijual terutamanya kepada bahagian pemasaran bank-bank dan syarikat insurans.

Mereka mungkin mempunyai rakan yang pernah bekerja di bank lain terutama di bahagian pinjaman pelanggan atau mendapatkannya daripada sumber tertentu seperti syarikat persendirian yang mempunyai maklumat peribadi orang ramai.

“Maklumat itu sudah cukup lengkap dengan mengandungi status individu termasuk rekod pinjaman, pembayaran dan kemampuan mereka.

“Bahagian pemasaran bank terpaksa berbuat demikian kerana mereka perlu mencapai sasaran amaun dan jumlah pelanggan setiap bulan yang telah ditetapkan pihak pengurusan kepada mereka,” jelas sumber tersebut.

Katanya lagi, mereka yang bekerja di bahagian pemasaran untuk pinjaman peribadi misalnya perlu mencapai amaun permohonan yang diluluskan dari RM75,000 hingga ratusan ribu ringgit untuk mendapat komisen bulanan.

“Bagi kad kredit pula syarat minimum 10 orang layak untuk memperoleh kad kredit. Malah amaun komisen akan bertambah tinggi jika lebih banyak permohonan yang lulus.

“Jika permohonan saja banyak tetapi tidak diluluskan buat apa, membuang masa kerana komisen diberi hanya pada yang lulus.

“Kerana itu data peribadi seseorang yang dijual mempunyai ‘nilai’ yang tinggi,” ujarnya.

Bicaranya lagi, data peribadi itu dijual serendah RM1 sehingga RM5 bagi satu nama.

Malah ia akan meningkat lebih mahal sekiranya penama tidak pernah membuat apa-apa pinjaman, jelas sumber ketika ditemui baru-baru ini.

Semua maklumat pelanggan rahsia – ABM

“SEMUA maklumat pelanggan adalah rahsia. Pihak bank mempunyai kaedah tersendiri untuk memperolehinya,”Pengerusi Persatuan Bank-Bank Malaysia (ABM), Datuk Seri Abdul Hamidy Hafiz.

Beliau memberitahu, setiap bank terikat dengan peraturan ditetapkan Bank Negara dan mereka tidak akan sesekali melanggarnya.

“Akta Perbankan sedia ada dengan jelas menerangkan data peribadi seseorang tidak boleh digunakan secara sewenang-wenangnya oleh pihak bank,” ujarnya ketika dihubungi baru-baru ini.

Berhubung isu pengguna yang pernah menerima beberapa panggilan berhubung tawaran produk perbankan walaupun tidak pernah menjalankan sebarang urusan, Abdul Hamidy menjelaskan promosi seperti itu merupakan sumber keuntungan bank.

“Namun segala promosi terikat dengan syarat Bank Negara. Orang ramai yang menerima panggilan daripada bank berhubung tawaran produk mempunyai kuasa untuk menerima atau menolaknya,” ujarnya.

Tambah beliau, maklumat diberi selengkapnya. Pelanggan boleh memperolehnya melalui laman web, telefon atau datang sendiri ke bank. Jika berminat pihak bank akan memberi penjelasan sepenuhnya mengenai syarat yang perlu dipatuhi.

Ketika ditanya kemungkinan pihak bank menjual maklumat pelanggan, Abdul Hamidy menjelaskan perkara itu tidak mungkin berlaku.

“Seperti yang saya sebutkan tadi bank mempunyai maklumat sendiri dan konsep jual beli maklumat peribadi pelanggan tiada sama sekali dalam istilah dunia perbankan,” katanya.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1109&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...