Tuesday, November 11, 2008

Kempunan dengan janji RM50j


Oleh JUNHAIRI ALYASA
junhairi.alyasa@kosmo.com.my




TIGA mangsa penipuan 'Tengku auta' menunjukkan salinan laporan polis dan salinan gambar suspek di Kuala Lumpur semalam.

--------------------------------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR - Siapa yang tidak tergoda dengan janji RM50 juta hanya dengan pelaburan sekecil RM2,800?

Tawaran lumayan seperti itu sudah berjaya memerangkap tujuh pelabur malang yang berkongsi mengeluarkan modal terkumpul RM50,000.

Tujuan mereka ialah menjadi penama bagi seorang lelaki berusia 40-an untuk memindahkan wang dari satu akaun bank di Switzerland berjumlah RM2.8 bilion.

Wang itu dikatakan dari satu sumber haram dan disimpan dalam akaun atas nama lelaki terbabit.

Seorang mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Amir berkata, lelaki itu yang mendakwa kerabat diraja bergelar 'Tengku', dikenali menerusi seorang rakan di Hatyai.

"Saya ambil keputusan untuk ke sana (Hatyai) dan berjumpa dengan 'Tengku' itu setelah yakin dengan apa yang diceritakan," ceritanya ketika ditemui Kosmo! semalam.

Bagaimanapun, bagi merebut peluang tersebut, dia terpaksa menjadi penjamin kepada 'Tengku' itu bagi membolehkan suspek mengeluarkan wang RM2.8 bilion dari bank di Switzerland.

Ekoran itu, Amir meminta beberapa rakan ke Hatyai kerana 'Tengku' memerlukan bantuan seramai tujuh orang bagi tujuan yang sama.

"Jadi beberapa orang rakan saya sampai di Hatyai dan mereka pun mula percaya apabila 'Tengku' menunjukkan satu gelang yang mempunyai kod akses akaun bank,'' jelasnya.

Ketujuh-tujuh mangsa bertemu 'Tengku' buat pertama kali di Hatyai pada September lalu dan mereka diminta mengecap jari pada satu dokumen untuk proses pengeluaran wang.

Selepas itu, menurut Amir, suspek memberitahu, proses itu memakan sedikit masa dan kesemua mereka pulang ke Malaysia kerana ingin menyambut Aidilfitri.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2008&dt=1110&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...