Monday, December 1, 2008

‘Harap lebih telus’

Oleh Isma Ismail
isma@hmetro.com.my



MENUMPANG...mangsa banjir memotong ubi di tepi kawasan
banjir selepas rumah mereka dinaiki air, semalam.


RANTAU PANJANG: “Saya berharap agar bantuan yang disalurkan kali ini lebih telus dan menyeluruh kerana tidak mahu perkara yang sama berulang lagi kali ini,” begitulah rintihan seorang mangsa yang berpindah ke pusat pemindahan banjir di Stesen Keretapi Rantau Panjang, dekat sini, semalam.

Nasir Mat Amin, 47, berkata dia terkilan kerana pemberian sagu hati yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, kepada mangsa banjir tahun lalu masih belum diterimanya hingga sekali lagi terpaksa berhadapan dengan bencana alam itu.

Menurutnya, dia tidak tahu ke mana peruntukan itu yang sepatutnya diagihkan kepada mangsa banjir sepertinya sedangkan penduduk di kawasan lain menerimanya sejurus diumumkan oleh kerajaan.

Katanya, walaupun jumlah yang diberikan kerajaan itu tidak banyak tetapi sekurang-kurang dapat meringankan beban mangsa banjir.


“Saya berharap sekiranya kerajaan mahu memberi bantuan seperti itu agar dapat menyalurkannya secara telus dan melalui pihak yang lebih bertanggungjawab dan beretika,” katanya ketika ditemui, semalam.


Nasir antara 200 penduduk dari 55 keluarga di kawasan Kedai Lama Rantau Panjang yang kini menumpang di kawasan Stesen Keretapi Rantau Panjang selepas kawasan rumah mereka di pinggir Sungai Golok, sempadan Kelantan-Thailand dinaiki air sejak jam 5 pagi semalam.

Menurutnya, dia bersama penduduk di kawasan berkenaan mula berpindah ke stesen keretapi terbabit kira-kira jam 7 pagi apabila air mula mencecah satu meter di rumahnya.

Dakwanya, air mula naik apabila kawasan Selatan negara jiran terutamanya di Sungai Golok turut dilanda hujan lebat dan paras air semakin meningkat.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Monday/Setempat/20081201091200/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...