Wednesday, February 4, 2009

Pocong dihukum bakar


PENDUDUK kampung melihat petugas Pejabat Agama Islam Kota Tinggi membuka 'pocong-pocong' yang akan dimusnahkan di Tanah Perkuburan Kampung Makam, Kota Tinggi semalam.





KOTA TINGGI - Akhirnya 'pocong lima sekeluarga' yang menjadi bualan penduduk di sebuah kampung di pinggir bandar Kota Tinggi baru-baru ini menerima 'hukumannya'.

Petugas dari Pejabat Agama Islam Daerah Kota Tinggi dilihat datang mengambil pocong-pocong terbabit untuk dibawa ke Tanah Perkuburan Islam Kampung Makam di sini untuk dimusnahkan dengan cara membakarnya.

Bagaimanapun, Pegawai Tadbir Agama Daerah, Mohd. Taufik Kiyai Samsudin berkata, proses untuk membakar pocong-pocong itu mungkin memakan masa sehari dua bagi memastikan 'pocong' itu benar-benar kering terlebih dahulu.

"Kelima-lima 'pocong' itu berada dalam sungai selama beberapa hari dan ia perlu dikeringkan sebelum kita dapat membakarnya.

"Buat masa ini kita pindahkannya ke tanah perkuburan dahulu," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Kampung Tembioh di sini baru-baru ini digemparkan dengan penemuan lima sekeluarga 'pocong' yang ditemui dua sahabat, Mohd. Izzuddin Abd. Karim, 18, dan Mohd. Razif Ismail, 17, ketika menjala ikan di pinggir Sungai Johor dekat sini.

Kehadiran 'pocong' itu telah membuatkan penduduk di situ resah dan takut.

Menurut Mohd. Taufik, objek yang ditemui itu bukannya mayat manusia yang perlu disempurnakan dengan menanamnya.

Justeru, katanya, adalah wajar objek yang menyerupai mayat yang lengkap dikafankan itu dibakar sahaja.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0204&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_03.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...