Tuesday, May 19, 2009

Ucapan Obama diganggu penunjuk perasaan


SEORANG penunjuk perasaan diusir keluar oleh beberapa anggota polis kerana tidak bersetuju dengan ucapan Obama di Universiti Notre Dame, Indiana.



OBAMA


WASHINGTON - Sebanyak 27 penunjuk perasaan ditangkap manakala beberapa lagi mencelah ucapan Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama di Universiti Notre Dame, Indiana, lapor sebuah akhbar semalam.

Kekecohan itu berlaku kerana Obama menyatakan dalam ucapannya bahawa pihak yang menentang dasar pengguguran anak perlu menghentikan perbalahan.

Obama dalam ucapannya mengaku: "Tanpa mengira bagaimana kita hendak melembutkan (isu pengguguran), secara faktanya, pada satu-satu peringkat, pandangan oleh kedua-dua kem tidak dapat didamaikan."

Presiden AS itu yang menyokong hak-hak pengguguran diundang untuk berucap di universiti tersebut dan menerima ijazah kehormat.

"Saya tidak mencadangkan bahawa debat yang berlegar tentang isu pengguguran boleh atau tidak diteruskan," kata Obama kelmarin.

Ketika Obama memulakan ucapannya, terdapat beberapa penunjuk perasaan yang menjerit ke arahnya dengan meminta supaya anak tidak digugurkan. - Agensi

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0519&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...