Wednesday, October 8, 2008

Indonesia sedia bantu

KUALA LUMPUR: Kedutaan Indonesia di negara ini akan memberikan kerjasama kepada Sekretariat Pengaduan Awam dan Pembelaan Masyarakat Pemuda Umno bagi melancarkan proses membawa pulang gadis negara ini, yang kini berada di Lombok, Timur.

Setiausaha Sekretariat, Datuk Muhd Khairun Aseh berkata, pihaknya sudah menemui pegawai Kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur berhubung masalah Noor Fadilah Ahmad, 18.

Noor Fadilah, gadis berasal Ladang Sungai Gedong, Bagan Serai, Perak dikatakan dibawa lari ke Desa Kesik, Lombok Timur, Indonesia, pada 3 September lalu oleh seorang lelaki, Nasrudin Dahrom, 24, untuk dijadikan isteri.

Khairun berkata, pertemuan empat mata dengan Atase Polis Republik Indonesia (Polri) di kedutaan, Brata Mandala, berhasil dengan pihak kedutaan itu menyatakan tidak bermasalah untuk memberi sebarang bantuan bagi memastikan gadis terbabit dibawa kembali ke negara ini.

“Kita cuma menunggu keizinan Kedutaan Malaysia di Jakarta,” katanya.


Semalam, Harian Metro memetik walaupun semua dokumen termasuk tempahan tiket untuk ke Lombok sudah siap, pihak sekretariat terpaksa akur dengan Wisma Putra yang belum memberi ‘lampu hijau’.

“Sudah berkali-kali kita berurusan dengan Wisma Putra. Terbaru, pagi tadi (kelmarin) pihak sekretariat menemui pegawai Wisma Putra untuk memberitahu hasrat ke Lombok membawa pulang Noor Fadilah.

“Daripada pertemuan itu, pegawai terbabit menyatakan pihak Kedutaan Malaysia di Jakarta belum memberi lampu hijau atas sebab-sebab tertentu," katanya.

http://www.hmetro.com.my/08102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...