Wednesday, October 8, 2008

Tangguh nikah demi cari bapa kandung

MUAR: Sepatutnya dia mendirikan rumah tangga tahun lalu, tetapi disebabkan keinginan berwalikan bapa sendiri, seorang eksekutif di sebuah syarikat di Kuala Lumpur terpaksa menangguhkan hasrat itu untuk meneruskan impian sejak kecil.

Ini kerana, Rafidah Shaari, 30, tidak pernah berpeluang mengenali ayah kandungnya selepas kedua-dua ibu bapanya berpisah sejak dia berusia setahun lebih.

Menurutnya, ayahnya Shaari Che Mat kini berusia 64 tahun, seorang anggota polis ketika berpisah, manakala ibunya seorang mualaf.

“Saya hanya tahu ayah berasal dari Kelantan dan langsung tidak mengetahui perkembangan terkini mengenainya selepas mereka berpisah,” katanya yang bakal mendirikan rumahtangga pada 26 Oktober ini.

Rafidah berkata, selepas ibu bapa berpisah ayahnya dipercayai berpindah tempat bertugas ke kawasan lain.


Menurutnya, pelbagai usaha dilakukan untuk mengesan ayahnya termasuk cuba mencari ke negeri asalnya, namun sehingga kini masih menemui jalan buntu.

“Saya sudah tidak tahu ke mana hendak mencarinya, ini jalan terakhir dan berharap jika sesiapa atau saudara-mara yang mengenalinya dapat memaklumkan kepada saya.

“Antara sebab terpaksa menangguhkan tarikh perkahwinan selama setahun kerana berusaha mengesan ayah kandung yang tidak pernah saya kenali.

“Saya tidak tahu bagaimana rupanya, kalau berselisih bahu belum tentu tahu dia ayah saya, malah saya juga tidak tahu sama ada dia masih hidup atau sudah tiada.

“Sesiapa yang mengenali ayah, saya berharap dapat hubungi saya di alamat No 51, Jalan Sri Cempaka 6, Taman Sri Cempaka, Jalan Junid atau hubungi talian 014-2288930,” katanya.

Menurutnya, ibunya tidak banyak bercerita mengenai ayahnya.

“Dia membesarkan saya sendirian dengan bekerja bertungkus-lumus termasuk mencari kayu bakau untuk membuat kayu arang bagi menyara sata sehingga memperoleh ijazah,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/07102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...