Friday, November 28, 2008

Anak profesional, bapa pengemis

Oleh ZAID MOHD. NOOR
zaid.mohdnoor@kosmo.com.my



KAKITANGAN Jabatan Kebajikan Masyarakat memujuk seorang warga emas dalam satu operasi bersepadu menyelamat pengemis dan kutu rayau di Pasar Malam Kangar, Perlis semalam.
--------------------------------------------------------------------------------

KANGAR - Sepasang suami isteri yang cacat penglihatan dan mempunyai anak berjawatan besar adalah antara sembilan yang ditahan dalam Ops Selamat yang dijalankan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di sekitar bandar ini kelmarin.

Timbalan Pengarah JKM Perlis, Mastura Abdul Rahim berkata, pasangan berusia sekitar 60 tahun itu adalah penerima bantuan bulanan jabatan itu sebanyak RM300 setiap bulan.

"Siasatan awal mendapati pasangan yang berasal dari Kodiang, Kedah itu juga mempunyai anak berjawatan tinggi dalam kumpulan pengurusan dan profesional," katanya.

Mastura memberitahu, berdasarkan aduan orang ramai, JKM mengadakan operasi bersepadu membabitkan lima agensi penguat kuasa yang lain termasuk polis, Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK), Jabatan Agama Islam Perlis, Majlis Perbandaran Kangar (MPK) dan Jabatan Imigresen.

"Dalam operasi membabitkan 40 anggota yang bermula pukul 9 malam, JKM menahan sembilan pengemis," katanya di sini kelmarin.

Mastura menambah, ada di antara pengemis yang ditahan itu dipercayai datang dari Pulau Pinang untuk mengemis di pasar-pasar malam di sini kerana ia menjanjikan pendapatan lumayan.

"Kebanyakan mereka merupakan golongan orang kurang upaya (OKU) warga emas dan kehadiran mereka diuruskan oleh pihak tertentu termasuk oleh anggota keluarga sendiri.

"Mereka yang ditahan telah diserah kepada waris-waris dan kaunseling kepada anggota keluarga yang menggunakan pengemis itu turut diadakan," katanya.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1128&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_14.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...