Friday, November 28, 2008

Konsep layan diri

Oleh Helmy Abd Rahman
helmy@hmetro.com.my



SERAH...Jamarulkhan (kanan) Ramalingam menyerahkan
cenderahati kepada Mohd Asri, semalam.


PETALING JAYA: Restoran India Muslim, India di negara ini mungkin menggunakan konsep layan diri kepada pelanggan bagi mengurangkan kebergantungan kepada tenaga kerja warga asing.

Presiden Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (Presma), Jamarulkhan Kadir, berkata itu antara langkah dicadangkan pihaknya bersama Persatuan Pengusaha Restoran India Malaysia (Primas) bagi menangani masalah kebanjiran warga asing yang menjadi pekerja di restoran naungan persatuan terbabit.

Katanya, cadangan itu dibuat selepas kerajaan mengumumkan mengurangkan jumlah lambakan warga asing secara beransur-ansur daripada 2.2 juta kepada 1.5 juta menjelang 2015.

“Cadangan ini dikemukakan kepada Kementerian Sumber Manusia bersama cadangan lain dan kami difahamkan pihak kementerian membuat kajian mengenainya.

“Restoran di bawah naungan Presma dan Primas mempunyai pekerja asing berjumlah 35,000 orang. Jika jumlah pekerja asing dikurangkan, ia menimbulkan masalah pengusaha restoran kerana sukar mencari rakyat tempatan bekerja di sektor ini.

“Jadi, konsep layan diri seperti dilaksanakan di stesen petrol dirasakan sesuai,” katanya pada Majlis Perjumpaan Bersama Presma dan Primas di sini, semalam.

Hadir sama, Ketua Penolong Pengarah Tenaga Kerja, Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung, Mohd Asri Abdul Wahab dan Presiden Primas, Datuk R Ramalingam Pillai.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Friday/Setempat/20081128090952/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...