Tuesday, January 27, 2009

Obama umum pelan sekat kemelesetan


Barack Obama


WASHINGTON - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama semalam mengumumkan pelan ekonomi yang akan merentang hampir 5,000 kilometer kabel elektrik, meningkatkan tahap keselamatan di 90 pelabuhan dan menggandakan jumlah tenaga boleh guna dalam tempoh tiga tahun.

Pelan berkenaan adalah usaha terbaru Obama dalam meningkatkan perbelanjaan kerajaan bagi menyuntik hampir AS$1 trilion (RM3.6 trilion) bagi merangsang ekonomi negara itu yang semakin tenat.

"Ekonomi kita mungkin kurang AS$1 trilion (RM3.6 trilion) daripada kapasiti penuhnya tetapi jika kita tidak bertindak berani dan pantas maka keadaan akan menjadi bertambah buruk," katanya dalam satu siaran.

Para pembantu kanan Obama berkata, mereka mahu rakyat AS mengetahui bahawa lebih banyak sekolah akan dapat dibina dan tarif elektrik akan lebih murah.

Sebanyak 2.6 juta pekerjaan hilang di AS tahun lalu iaitu paras tertinggi sejak Perang Dunia Kedua.

Pelan Obama itu turut menaik taraf 10,000 sekolah dan meningkatkan kemudahan pelajaran kepada lima juta pelajar.

Langkah itu akan membelanjakan sekurang-kurangnya 75 peratus kos atau AS$600 bilion (RM2.2 trilion) dalam tempoh 18 bulan.

Pakej tersebut turut memberikan perlindungan kesihatan kepada 8.5 juta rakyat AS yang kehilangan insurans akibat kehilangan kerja atau bertukar kerja. - AP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0125&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...