Tuesday, January 27, 2009

Penduduk Gaza tunggu bantuan


SEORANG wanita duduk di tapak runtuhan rumahnya di Jabalya, Gaza semalam.

--------------------------------------------------------------------------------


JEBEL AL-KASHEF - Penduduk Gaza yang kehilangan rumah akibat serangan tentera Israel kini menunggu bantuan kemanusiaan.

Sebelum ini kerajaan Hamas yang menguasai Gaza berjanji untuk memberi pampasan kepada penduduk yang rumah mereka musnah dan anggota keluarga tersayang terbunuh.

Pihak berkuasa Hamas merancang untuk mengagih-agihkan bantuan AS$5,200 (RM18,847) kepada setiap keluarga yang rumah mereka musnah.

Hamas turut berjanji untuk memberikan bantuan sebanyak AS$1,300 (RM4,711) kepada setiap keluarga yang kehilangan orang tersayang akibat serangan tentera Israel.

"Mereka (pemimpin-pemimpin Hamas) bercakap untuk memberikan kami bantuan tetapi kami masih belum menerimanya," kata seorang penduduk, Abed Raboo.

Tentera Israel melakukan serangan besar-besaran di Gaza pada 27 Disember lalu sebelum berakhir pada 17 Januari lepas dengan alasan menghapuskan pejuang Hamas yang melancarkan serangan roket ke wilayah Yahudi.

Menurut perangkaan Pihak Berkuasa Palestin, kerugian akibat serangan tentera Israel adalah berjumlah AS$1.9 bilion (RM6.88 bilion).

Dalam serangan itu, lebih 1,330 penduduk Palestin terbunuh.

Usaha-usaha bagi membina semula Gaza mungkin terjejas berikutan konflik antara Israel dengan Palestin yang masih belum selesai di mana Gaza dihalang daripada menerima barangan asas sejak Hamas mentadbir wilayah Palestin itu. - AFP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0127&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...