Tuesday, January 27, 2009

Penduduk Indonesia gembira lihat jelas gerhana matahari


KOMBINASI gambar menunjukkan bulan bergerak melintasi matahari di Bandar Lampung, Indonesia semalam.

--------------------------------------------------------------------------------


ANYER - Beribu-ribu rakyat Indonesia di bandar peranginan Anyer gembira kerana dapat menyaksikan gerhana matahari selama empat minit bermula pada pukul 4.40 petang pada waktu tempatan semalam.

"Saya sudah tua tetapi saya percaya kejadian ini adalah satu keajaiban. Sesungguhnya Tuhan maha besar," kata seorang penduduk, Roanna Makmur.

Rohana memandu beberapa jam ke Anyer untuk menyaksikan gerhana separuh.

Gerhana separuh atau gerhana anulus dianggap kurang penting kepada ahli astronomi kerana ia berlaku sebanyak 66 kali dalam setiap abad dan hanya boleh disaksikan di lokasi-lokasi tertentu sahaja.

Kebanyakan lokasi di Indonesia dari Sumatera hingga ke Kalimantan, hanya penduduk di Pulau Cocos dapat menyaksikan gerhana penuh, kata seorang pakar astronomi, Jay Pasachoff.

Gerhana separuh melitupi satu peratus hingga 84 peratus diameter matahari turut dapat dilihat di wilayah selatan Afrika, tenggara India, Asia Tenggara dan sebahagian Australia.

Gerhana matahari penuh pernah berlaku pada 1 Ogos 2008 di Kanada, Greenland, Artik, Rusia, Mongolia dan China.

Gerhana penuh yang berikutnya ialah pada 22 Julai depan. Gerhana itu akan dapat disaksikan oleh penduduk di India, Nepal, Bangladesh, Bhutan, Myanmar, China dan Jepun. - AP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0127&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_07.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...