Tuesday, January 27, 2009

Tentera AS bunuh penduduk awam


SEJUMLAH penunjuk perasaan membantah serangan tentera Amerika Syarikat (AS) dalam perhimpunan di Mehterlam, Afghanistan semalam. - AP

--------------------------------------------------------------------------------


KABUL - Presiden Afghanistan, Hamid Karzai mengecam satu operasi ketenteraan Amerika Syarikat (AS) yang menyebabkan 16 orang awam terbunuh.

Hamid berkata, pembunuhan orang awam di Afghanistan oleh tentera AS tersebut menyebabkan kumpulan pengganas semakin kuat.

Beliau juga mengarahkan menteri pertahanan Afghanistan pergi ke Washington bagi merangka satu perjanjian teknikal bagi memberikan Afghanistan kuasa untuk mengawasi setiap operasi ketenteraan AS.

Hamid juga mengarahkan menteri itu mengunjungi pejabat Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) untuk membincangkan perkara yang sama.

Para pegawai tentera AS memberitahu bahawa seramai 15 pejuang bersenjata berjaya dibunuh dalam satu serangan pada awal pagi kelmarin.

Bagaimanapun, beberapa pegawai Afghanistan menafikan laporan tentera AS tersebut dan mendakwa mangsa yang terbunuh sebenarnya adalah orang awam.

Sementara itu, beratus-ratus penduduk kampung di wilayah Laghman yang berhampiran lokasi operasi tersebut mengadakan tunjuk perasaan bagi membantah serangan tersebut. - AP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0126&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...