Wednesday, January 14, 2009

Pelajar cipta kereta tenaga solar masa depan


Oleh SITI NOR AFZAN KASIMAN
nor.afzan@kosmo.com.my



KERETA solar SUN 94 yang direka oleh Jamali (gambar kecil) dan rakan-rakannya dari Universiti Malaya (UM) yang dipamerkan pada Ekspo Penyelidikan, Reka Cipta dan Inovasi UM di Kuala Lumpur semalam.
--------------------------------------------------------------------------------



KUALA LUMPUR - Keinginan untuk memperkenalkan tenaga solar sebagai tenaga alternatif yang murah kepada masyarakat telah mendorong kumpulan pelajar dari Universiti Malaya (UM) menyelidik dan mencipta kereta solar bagi kegunaan pada masa depan.

Menurut salah seorang pereka kereta itu, Jamali Md. Shah, 36, walaupun rekaannya pernah dikritik sebagai 'rekaan budak bodoh' namun kereta tersebut mula mendapat perhatian kerana ia lebih praktikal, tahan lasak serta mampu mengurangkan kecederaan pemandu jika berlaku kemalangan.

Lebih menarik, rekaan kereta solar ringkas bernombor SUN 94 itu bukan sahaja menambat hati peminat kereta solar tempatan malah turut diminati beberapa pengusaha ladang epal di Australia yang berhasrat untuk membelinya pada masa akan datang.

"Kereta ini mula mendapat perhatian apabila kumpulan saya yang terdiri daripada penuntut Doktor Falsafah (Ph.D), Pusat Reka Bentuk Produk dan Pembuatan UM menyertai Pertandingan Solar Dunia 2007 di Adelaide, Australia,'' katanya ketika ditemui Kosmo! pada Ekspo Penyelidikan, Reka Cipta dan Inovasi UM 2009 di sini semalam.



http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0114&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_03.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...