Wednesday, January 14, 2009

Tolong hanya jika ada wang


LOKASI DUA BOT PANCUNG KARAM
--------------------------------------------------------------------------------



BATAM - "Kamu bisa bayar berapa kalau kami tolong."
Demikian jawapan yang diterima seorang mangsa bot laju yang karam di perairan Pulau Putri (Nongsa) di sini Ahad lalu apabila meminta bantuan sebuah bot nelayan rakyat Malaysia yang kebetulan lalu di lokasi kejadian.

Menyedihkan lagi, dakwa mangsa warga Indonesia yang hanya dikenali sebagai Kamarul, bot nelayan itu terus berlalu selepas meminta dia dan rakan-rakan bersabar kerana bantuan didakwa akan tiba kemudian.

"Saya dan rakan-rakan terpaksa tunggu bantuan seperti dikatakan oleh nelayan itu tetapi sampai 12 jam kami terpaksa terapung-apung dengan hanya berpaut pada belakang bot pancung," kata seorang lagi mangsa.

Dalam kejadian pukul 8 malam, kira-kira 40 rakyat Indonesia termasuk dua tekong dalam dua buah bot pancung karam di laut akibat dipukul ombak setinggi lima meter di perairan Pulau Putri.

Kedua-dua bot terbabit yang masing-masing membawa 20 pendatang tanpa izin itu dikatakan dalam perjalanan menuju ke Batam dan Berakit, Bintan selepas berlepas dari Sungai Rengit, Johor.

Bagaimanapun, selepas kira-kira 30 minit perjalanan, enjin bot kedua-dua buah bot itu dikatakan mengalami masalah dan gagal dihidupkan.

Keadaan bertambah sukar apabila laut bergelora dengan ombak setinggi lima meter menyebabkan air masuk ke dalam kedua-dua buah bot tersebut sebelum kedua-duanya terbalik.

Seramai tujuh penumpang dua bot tersebut hilang tetapi baki penumpang lain termasuk wanita hamil dan bayi berusia 14 bulan terselamat.

Kamarul mendakwa lebih ramai penumpang akan selamat sekiranya bot nelayan itu membantu mereka ketika kejadian.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0114&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_06.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...