Sunday, March 1, 2009

Pengumuman melegakan

KUALA LUMPUR – Semua bank komersial akan mengambil langkah segera mengurangkan ansuran pembayaran pinjaman bulanan bagi kemudahan yang membabitkan kadar faedah yang tertakluk kepada kadar pinjaman asas (BLR).

Tindakan itu diambil untuk membantu peminjam dalam persekitaran semasa yang mencabar, kata Persatuan Bank-bank Malaysia (ABM) menerusi satu kenyataan semalam.

Langkah itu dibuat susulan pengumuman Bank Negara Malaysia kelmarin yang menurunkan kadar dasar semalaman (OPR) sebanyak 50 peratus mata asas kepada 2.00 peratus daripada 2.50 peratus.

BLR baru akan diumumkan oleh bank-bank secara individu dalam tempoh beberapa hari, seperti pengurangan OPR pada November 2008 dan Januari 2009, kata ABM.

Pengurangan ansuran pembayaran pinjaman bulanan bertujuan memberi dorongan tambahan bagi mengurangkan BLR bank masing-masing selari dengan pengurangan OPR, katanya.

Dengan pengurangan BLR, bank mempunyai pilihan sama ada mengekalkan tempoh pinjaman dan mengurangkan ansuran pembayaran pinjaman bulanan atau memendekkan tempoh pinjaman dan dalam masa yang sama mengekalkan jumlah bayaran ansuran pinjaman bulanan pelanggan, kata ABM.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0226&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...