Sunday, March 1, 2009

Tol naik sampai 50 sen - Kadar baru di lima lebuh raya mulai Ahad ini


SELEPAS 14 bulan tertangguh, kadar tol yang lebih mahal akan berkuat kuasa di lima lebuh raya mulai Ahad ini.


KUALA LUMPUR - Kadar tol di lima lebuh raya akan dinaikkan di antara 0.68 sen hingga 50 sen berkuat kuasa Ahad ini sebagai mematuhi terma perjanjian antara kerajaan dengan pemegang konsesi lebuh raya.

Ia melibatkan Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS), Lebuhraya Sistem Penyuraian Trafik Kuala Lumpur Barat (SPRINT), Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH), Lebuhraya Sungai Besi (BESRAYA) dan Lebuhraya Baru Pantai (NPE).

Bagi kenderaan kelas 1 (kereta), kenaikan untuk PLUS ialah 0.68 sen sekilometer, SPRINT-Kerinchi dan Damansara Link antara 30 sen dan 50 sen, AKLEH (50 sen) dan BESRAYA sebanyak 10 sen dengan bayaran di Plaza Tol Mines.

Menteri Kerja Raya Datuk Seri Mohd. Zin Mohamed berkata, kenaikan itu sangat kecil, contohnya kenderaan Kelas 1 yang membuat perjalanan menggunakan PLUS dari Jalan Duta ke Bukit Raja dengan jarak 34 kilometer hanya perlu membayar tambahan 30 sen menjadi RM4.90.

Katanya, kerajaan terpaksa mematuhi terma konsesi itu kerana kos pembayaran pampasan adalah tinggi.

Sebagai contoh katanya, penangguhan kenaikan tol di lebuh raya PLUS, SPRINT dan AKLEH selama 14 bulan sejak 1 Januari 2008 telah menyebabkan kerajaan terpaksa membayar pampasan berjumlah RM245 juta.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0227&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_10.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...