Monday, October 20, 2008

Baik Buruk


RUANGAN Baik Buruk pada minggu ini akan membincangkan mengenai mengapa suntikan antivirus selsema diperlukan, jumlah pengambilan vitamin D yang sepatutnya untuk kanak-kanak dan mengapa pencinta muzik perlu merendahkan tahap bunyi pemain MP3 serta mengapa anda perlu memandang serius aduan sakit anak-anak.

Pertimbangkan suntikan antivirus selesema

PARA ibu sering dipesan sama ada untuk makan dengan betul, mengurangkan tekanan, mengambil vitamin, bersenam dan sebagainya. Kini, mereka mempunyai satu lagi cadangan yang boleh dipertimbangkan, iaitu mendapatkan suntikan selesema.

Suntikan selesema tidak digalakkan untuk bayi berumur di bawah enam bulan dan ubat rawatan antivirus untuk selesema tidak diluluskan untuk kanak-kanak berumur bawah satu tahun, menyebabkan mereka terdedah kepada virus yang berisiko tinggi itu.


"DAPATKAN maklumat yang betul tentang demam selesema."

--------------------------------------------------------------------------------

Baru-baru ini, ujian klinikal yang dijalankan di Bangladesh, yang diketuai oleh Dr. Mark C. Steinhoff, dari Universiti Johns Hopkins, Baltimore, Amerika Syarikat mendedahkan bahawa ibu yang menerima suntikan selesema semasa mengandung dapat melindungi bayi mereka daripada virus selesema sehingga enam bulan selepas dilahirkan.

Kajian yang diterbitkan dalam The New England Journal of Medicine, ini melaporkan risiko bayi berjangkit dengan virus ini berkurang sehingga sekurang-kurangnya 63 peratus, dan risiko jangkitan paru-paru berkurang sehingga 29 peratus.

“Bayi di bawah enam bulan menunjukkan kadar kemasukan dalam kalangan kanak-kanak ke hospital paling tinggi akibat selesema di Amerika. Keadaan itu bagaimanapun dapat dikurangkan sehingga separuh jika ibu mengambil suntikan vaksinasi,” ujar Dr. Steinhoff.

Empat kali ganda vitamin D

KETUA pakar pediatrik AS berkata kanak-kanak (bayi hingga remaja) sepatutnya mendapatkan dua kali ganda ambilan vitamin D berbanding yang disarankan selama ini untuk mengelakkan penyakit serius.

The American Academy of Pediatrics (AAP) berkata bahawa untuk memenuhi keperluan 400 unit vitamin D sehari, jutaan kanak-kanak perlu mengambil suplemen vitamin D setiap hari.



"SUSU badan terbukti lebih banyak khasiat untuk perkembangan bayi berbanding susu lembu."

--------------------------------------------------------------------------------

Ini termasuklah bayi yang diberi susu badan, bayi yang mengambil susu formula tertentu dan remaja yang minum sedikit atau tidak minum susu langsung.

Susu badan, yang digalakkan untuk diambil sekurang-kurangnya setahun sepanjang hayat seseorang, mungkin kekurangan vitamin D, jadi pengambilan suplemen amatlah digalakkan.

Kebanyakan susu formula bayi pada hari ini mengandungi jumlah vitamin D yang lebih tinggi, sekali gus tidak memerlukan suplemen tambahan.

Susu komersial yang ada di pasaran diperkaya dengan vitamin D, namun pengambilan susu dalam kanak-kanak pada hari ini adalah sedikit atau tidak mencukupi. Untuk memenuhi keperluan tubuh, empat cawan susu diperlukan setiap hari.

Rendahkan tahap bunyi

KESATUAN Eropah (EU) memberitahu pencinta muzik supaya memperlahankan bunyi pemain MP3 dengan mengatakan mereka berisiko menjadi pekak jika ia digunakan untuk tempoh yang lama pada tahap bunyi yang tinggi itu.

Saintis melaporkan bahawa antara 2.5 juta hingga 10 juta warga Eropah mungkin menderita pekak kerana mendengar pemain MP3 pada kekuatan yang tidak selamat, iaitu melebihi 89 desibel, selama lebih satu jam untuk sekurang-kurangnya lima tahun.



"MUNGKIN ini salah satu pencemaran bunyi yang sengaja kita cari."

--------------------------------------------------------------------------------

Jurucakap EU, Helen Kearns berkata orang ramai mungkin sedang merosakkan pendengaran mereka tanpa mereka menyedarinya.

“Kerosakan ini mungkin akan datang kembali dan menghantui hidup anda pada masa akan datang,” katanya. Tambahnya, penetap peraturan akan meneliti semula had sahih EU, iaitu pada 100 desibel untuk pemain MP3.

Apple telah diarahkan untuk menarik balik pemain iPodnya dari pasaran di Perancis dan menambah baik perisian alat itu agar mengehadkan bunyi sehingga 100 desibel.

Abai aduan sakit

ANAK-ANAK anda yang berusia kurang daripada 16 tahun mungkin terdedah kepada serangan penyakit artritis juvenil (AJ) jika mereka sering mengadu tentang rasa sakit di bahagian sendi mereka. Ibu bapa yang tidak prihatin tentunya akan menganggap ia sekadar rasa sakit akibat bengkak biasa.


"JANGAN ambil mudah jika anak anda mengadu sakit."

--------------------------------------------------------------------------------

Namun kekerapan kesakitan itu berlaku adalah petanda bahawa kepada mereka terdedah kepada risiko kehilangan kualiti hidup.

Di seluruh dunia termasuk di Malaysia, terdapat peratusan kemungkinan yang membimbangkan mengenai ancaman AJ di kalangan kanak-kanak.

Tanpa perhatian dan rawatan yang sewajarnya, kanak-kanak yang menghidap AJ bukan sahaja menderita bengkak di sendi, malah boleh menjejaskan kemampuan mobiliti dan pertumbuhan fizikal secara keseluruhan.

http://www.kosmo.com.my/19102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...