Monday, October 20, 2008

Implikasi krisis kewangan


Krisis kewangan global menyebabkan ramai yang memotong perbelanjaan kurang penting dan berusaha berjimat cermat.

--------------------------------------------------------------------------------

LUKAS SCHMIDT merenung tajam pada sekeping foto mengenai keindahan pantai yang memutih dan dipenuhi pokok-pokok palma yang dipamerkan di cermin sebuah agensi pelancongan di Berlin. Namun, sambil berdengus, Schmidt berlalu pergi dari sana.

"Saya sebenarnya mahu membawa teman wanita ke Sepanyol pada bulan Disember ini. Tetapi, saya rasa kami mungkin akan mengakhirinya dengan terus berada di sini," kata mekanik berusia 27 tahun itu.

"Saya tidak fikir harganya akan melambung naik, cuma dengan krisis kewangan yang disiarkan di seluruh media cetak dan elektronik, ia membuatkan anda tertanya-tanya apa yang bakal berlaku seterusnya."

Seperti Schmidt, kebanyakan penduduk Eropah berkata mereka memotong perbelanjaan terhadap keperluan yang tidak penting seperti percutian, perabot, pakaian, makanan organik dan cuba untuk berjimat dengan membeli-belah di DIY dan gedung yang menawarkan diskaun hebat ketika situasi kacau-bilau yang melanda kewangan global.

"Terdapat beberapa perkara yang perlu saya kurangkan contohnya botol. Ia menakutkan untuk berfikir bahawa krisis kewangan ini menjejaskan cara hidup saya.

"Biasanya saya sering membeli barangan di kedai organik, namun saya baru sedar ia seperti membazirkan wang," kata Sarah Klaus, seorang pelajar dari Jerman.

Di Sepanyol, media melaporkan ramai golongan muda kembali berpindah di rumah ibubapa mereka disebabkan masalah kewangan.

"Saya terpaksa meninggalkan rumah flat walaupun baru sahaja mendudukinya. Kini saya di sini untuk hidup bersama ibubapa semula," ujar Marc Solsona, 35, yang baru saja membeli sebuah rumah di Barcelona apabila dia kehilangan kerjanya sebagai agen hartanah, yang dipetik daripada akhbar El Pais Daily.

Berdasarkan tinjauan terbaru yang dijalankan oleh sebuah agensi yang menguruskan undian pendapat umum, Forsa, 60 peratus rakyat Jerman percaya keadaan ekonomi akan bertambah teruk.

Di Perancis pula, undian BVA menunjukkan 64 peratus pengundi menjadi lebih pesimistik terhadap situasi kewangan yang semakin meruncing sejak beberapa minggu kebelakangan ini.



PENDUDUK Eropah kini mengamalkan gaya hidup berjimat cermat ekoran krisis kewangan di sana.

--------------------------------------------------------------------------------

Julat perniagaan daripada peruncit mewah hinggalah gedung membeli-belah, hotel dan badan kebajikan telah mula merasai kesan akibat pergolakan ekonomi dunia.

Di Itali, AIBA, sebuah pertubuhan amal kanak-kanak terbuang berkata kebimbangan mengenai sistem perbankan telah menyebabkan kemerosotan sebanyak 20 peratus terhadap sumbangan untuk kanak-kanak di rumah kebajikan.

Karsten Schulz, pengarah rumah lelongan mewah on-line, Exklusivwaren berkata, golongan berpendapatan tinggi atau orang kaya juga telah mengehadkan perbelanjaan sebelum krisis kewangan melanda baru-baru ini.

"Jelas membuktikan bahawa produk mewah tidak dapat dijual sama seperti yang dicatat sebelum ini," tambahnya.

Di Britain, peruncit John Lewis melaporkan penurunan 8.3 peratus dalam jualan mingguan mereka pada 3 Oktober lalu.

Sebagai langkah berjimat-cermat, rakyat Eropah juga dilihat mengurangkan rutin makan di luar. Sekitar tiga daripada empat orang bekerja di Britain membawa bekalan untuk makan tengah hari di pejabat sekurang-kurangnya sekali seminggu, menurut tinjauan BBC Good Food.

Satu pertiga berkata mereka kini sering melakukannya (membawa bekal) berbanding enam bulan lalu, dengan kebanyakan menyatakan perubahan ekonomi sebagai alasannya.

Selain itu, kebimbangan terhadap bank dan kewangan peribadi turut memberi manfaat kepada firma yang menjual peralatan keselamatan.

Solon yang merupakan sebuah firma yang menyediakan kawalan keselamatan terkenal sejak tahun 1920 berkata mereka mencatat kenaikan jualan lebih 30 peratus sepanjang minggu lalu sejak kejatuhan bank pelaburan Lehman Brothers.

Tidak ketinggalan, penjualan basikal di kalangan warga Eropah turut meningkat sekali gus menerima kesan positif hasil krisis kewangan global yang melanda dunia kini.

Dengan harga petrol yang lebih mahal, penjualan peralatan basikal di Jerman meningkat sehingga 20 peratus awal tahun ini, kata Karsten Klama dari persatuan basikal ADFC.

"Orang yang mempunyai basikal lama bertindak memperbaikinya semula untuk digunakan," ujar Klama. - Reuters

http://www.kosmo.com.my/16102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...