Monday, October 20, 2008

Serang guru, pelajar dihukum


KERATAN Kosmo! semalam.

--------------------------------------------------------------------------------

KANGAR - Seorang pelajar tingkatan dua yang didakwa menyerang dan menendang guru wanita Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Perlis kelmarin digantung sekolah selama seminggu.

Pengarah Pelajaran Negeri, Mansor Lat (gambar) berkata, tempoh hukuman itu berkuat kuasa kelmarin dan ia diambil selepas mendapati tindakan pelajar itu di luar batasan.

"Mesyuarat Jawatankuasa Disiplin kelmarin telah memutuskan hanya seorang pelajar yang memukul dan menendang guru berkenaan.

"Jadi hanya seorang pelajar itu saja digantung sekolah berkuat kuasa serta-merta," kata beliau.

Mengenai seorang lagi pelajar, menurut beliau, pelajar kedua itu tidak dikena tindakan kerana dia didapati hanya mahu meleraikan salah faham tersebut.

"Dalam kes ini kita juga telah memanggil pelajar dan guru terbabit termasuk penjaga pelajar itu bagi mendapatkan keterangan," kata beliau ketika ditemui di pejabatnya di sini semalam.


--------------------------------------------------------------------------------

Mansor yang turut bersedih atas kejadian itu berkata, insiden kelmarin tidak mencerminkan perlakuan yang sepatutnya antara pelajar dengan guru yang bertindak sebagai pendidik.

Selain itu, beliau memberitahu, kes tersebut juga disiasat oleh polis dan ia berlainan dengan tindakan yang diambil oleh jabatan pelajaran.

Beliau bagaimanapun berkata, kes berkenaan tidak melibatkan gangterisme.

http://www.kosmo.com.my/18102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...