Monday, October 20, 2008

Peniaga dakwa masih dikuasai pemborong


JIKA pemborong terus meletak harga lama, peniaga seperti Fazlul ini tidak dapat menjual lebih murah barang di kedainya di Taman Tasik Permaisuri, Kuala Lumpur.

--------------------------------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR - Sikap pemborong yang didakwa lebih senang tunggu dan lihat menjadi punca tiada perubahan pada harga barang walaupun harga minyak diturunkan sebanyak tiga kali.

Menurut beberapa peniaga, mereka tidak mempunyai pilihan selain mengekalkan harga jualan selepas pemborong masih menggunakan harga lama.

Pemilik restoran, Isman Ali berkata, beliau sudah bertanya kepada pemborong mengenai kemungkinan harga baru, tetapi jawapan yang diterima ialah ia tidak akan berlaku dalam masa terdekat.

"Mereka kata penurunan harga minyak masih belum menyamai harga lama (RM1.92 seliter), jadi buat masa ini harga barang masih kekal.

"Kami tiada pilihan kerana jika dijual lebih murah, kami pula akan menanggung kerugian,'' katanya kepada Kosmo! semalam.

Isman mendakwa beliau masih membeli beras dengan harga lama iaitu RM150 untuk beras import 50 kilogram seguni berbanding RM85 sewaktu harga minyak belum dinaikkan pada Jun lalu.

Disebabkan itulah, Isman masih menjual sepinggan nasi dengan harga RM1.20.

Tinjauan Kosmo! di beberapa restoran mendapati, roti canai kosong masih dijual RM1 sekeping sementara roti canai telur pula berharga RM1.50.

http://www.kosmo.com.my/17102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...