Monday, October 20, 2008

Bisnes cinta merudum


SEORANG wanita Vietnam berbual menerusi telefon di sebuah agensi mencari jodoh di Singapura kelmarin.

--------------------------------------------------------------------------------

SINGAPURA - Krisis kewangan global sudah mula menjejaskan 'bisnes cinta' di Singapura dengan sejumlah agensi mencari jodoh mengeluh kerana kekurangan pelanggan.

Beberapa agensi mencari jodoh menyatakan golongan lelaki kini berfikir panjang sebelum membelanjakan ribuan dolar untuk mencari bakal isteri.

"Hampir 10 peratus pelanggan saya berkata 'ekonomi lembap, saya tidak mempunyai wang'," kata pengusaha Vietnam Brides International Matchmaker, Mark Lin.

Menurutnya, tiga hingga empat pelanggannya membatalkan perkahwinan pada setiap bulan.

Semua ketidaktentuan ekonomi dunia bermula di Amerika Syarikat (AS) hingga ke Iceland mengakibatkan bukan sahaja pasaran kewangan tetapi sektor lain termasuk harga rumah jatuh dan kebimbangan kehilangan pekerjaan sehingga memaksa pengguna mula berjimat cermat.

"Perniagaan terjejas teruk akibat keadaan semasa. Pada masa lalu, saya akan memperoleh sehingga 20 panggilan sehari tetapi kini untuk mendapatkan satu panggilan pun sukar," kata seorang pekerja di agensi Truelove International Matchmaker, Hannah.

Pasangan di Singapura akan menghabiskan beribu-ribu dolar ketika mereka berkahwin dengan mengadakan majlis makan mewah untuk ahli-ahli keluarga dan rakan-rakan.

Mark mengenakan yuran S$8,000 (RM19,120) bagi lelaki yang mencari pasangan di agensinya namun jika pelanggannya tidak menemui gadis idaman mereka boleh membuat bayaran tambahan S$2,000 (RM4,780) pergi ke Ho Chi Minh City, Vietnam untuk memilih antara 50 hingga 100 perempuan.

"Pelanggan saya selalunya berumur lebih 35 tahun. Mereka kecewa dengan wanita tempatan yang dianggap memiliki cita rasa tinggi," kata Mark.

- Reuters

http://www.kosmo.com.my/17102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...