Monday, October 20, 2008

Tolak 'Datuk Shah Rukh Khan'


Oleh JESSABELL SOO
jessabell@kosmo.com.my



LAYAKKAH Shah Rukh bergelar Datuk hanya kerana dia pernah berlakon di Malaysia dan benarkah pengaruh Shah Rukh Khan menerusi filem lakonannya yang menjalani penggambaran di Malaysia berjaya mempromosi pelancongan negara ini?

--------------------------------------------------------------------------------

SOALAN relevan atau tidak penganugerahan Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) yang membawa gelaran Datuk kepada pelakon Bollywood, Shah Rukh Khan (SRK) oleh Kerajaan Negeri Melaka mula menjadi pertanyaan ramai apabila berita ini diumumkan media Sabtu lalu.

Peminatnya mungkin tersentuh dan berasa gembira dengan pengiktirafan ini yang dilihat sesuatu yang membanggakan.

Tetapi rata-rata rakyat Malaysia memandangnya sebagai sesuatu yang tidak masuk akal.

Alasan yang diberikan untuk merelevenkan penganugerah itu juga kurang menyakinkan dan bersifat keterlaluan dalam menyanjung orang luar.

SRK dikatakan telah menyalurkan sumbangan selepas mempromosi Melaka melalui filem lakonannya, One 2 Ka 4 (2001) yang ditonton jutaan peminat seluruh dunia.

Ini menyebabkan dia diberi hak untuk memiliki pingat penganugerahan berkenaan.

Tetapi selama ini adakah hanya SRK pernah menjalankan penggambaran di Malaysia? Kalau itulah alasannya dan jika diikutkan giliran, pelakon Hollywood, Sean Connery dan Catherine Zeta Jones patut diberikan penganugerahan terlebih dahulu, jika alasan pernah menjalani penggambaran di sini dijadikan kayu ukur.



BERSUARA. Ahmad Idham menyifatkan anugerah Datuk yang diberikan kepada Shah Rukh Khan sebagai memalukan.

--------------------------------------------------------------------------------

Ini kerana mereka adalah pelakon pertama yang mempromosikan Menara Berkembar PETRONAS dalam filem Entrapment yang dibikin tahun 1999 sebaik sahaja menara ini dibuka secara rasmi pada 31 Ogos 1999.

Ataupun filem yang diterbitkan pada tahun 1999 dan pernah dicalonkan untuk anugerah Oscar, Anna and the King (pembikinan semula The King and I).

Karya ini dibintangi oleh Jodie Foster dan Chow Yun-Fat (dengan pelakon tempatan Deanna Yusof, Melissa Campbell dan Patrick Teoh) dirakamkan hampir sepenuhnya di Ipoh, Perak.

Rasanya pelakon filem ini juga perlu diberikan penghormatan sedemikian kerana produksi ini telah menelan bajet AS$120 juta (RM420 juta).

Mungkin kedua-dua filem itu sudah dilupakan kerana faktor masa. Tetapi penggambaran filem aktor yang pernah memenangi anugerah Pelakon Lelaki Terbaik pada majlis berprestij Golden Horse Award 2005/6 di Taiwan baru berlangsung dua tahun lalu.


MUSTAFA MAAROF

--------------------------------------------------------------------------------

Aaron Kwok membintangi filem After This Our Exile yang dirakamkan sepenuhnya di Ipoh, Perak dengan menggunakan loghat Perak dan karya ini sendiri memberikan dia anugerah tertinggi dalam majlis yang dilabelkan sebagai Oscar Cina.

Jika itu semua tidak mencukupi, pengarah terkemuka yang pernah memenangi anugerah Oscar untuk filem Brokeback Mountain (2005) juga pernah menggunakan video arkib berlatarbelakangkan Perak dalam filem Lust, Caution (2007) yang dibintangi pelakon tersohor Hong Kong, Tony Leung dan aktres China, Tang Wei.

Filemnya ini juga ditayangkan di seluruh dunia. Bagaimana dengan filem lain yang pernah menggunakan Malaysia sebagai lokasinya? Bukankah juga membantu mempromosikan Malaysia?

Itu yang menjadi tanda tanya ramai dan turut menimbulkan rasa kecewa dan bantahan terutamanya penggiat seni tempatan.

"Persoalannya kenapa dia diberi anugerah ini. Adakah kerana dia berjasa kepada negara? Sebagai seniman, kita juga berusaha untuk mempromosikan Malaysia dan pernah membikin filem di Melaka. Tetapi mengapa kita tidak mendapat anugerah?

"Rasanya ramai lagi artis tempatan yang lebih layak untuk menerima penganugerahan seperti M.Nasir, Azean Irdawaty dan ramai lagi yang telah berjuang dalam industri.


ARASH MOHAMAD

--------------------------------------------------------------------------------
"Mengapa mereka dipinggirkan?," kata Presiden Persatuan Seniman Malaysia, Datuk Mustapha Maarof ketika ditemui di Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas), baru-baru ini.

Pada perjumpaan di Finas yang dihadiri hampir 20 karyawan, mereka bukannya mahu menimbulkan kekacauan tetapi berkumpul secara aman dan menyuarakan perasaan tidak puas hati.

"Orang luar yang datang sekali dua sahaja terus diberi gelaran Datuk. Kalau selepas dia mendapat gelaran itu dan menetap di Malaysia, bolehlah diterima akal lagi. Tetapi dia (SRK) akan membawanya pulang ke negaranya.

"Adakah dia akan menyanjung penghormatan ini di negaranya? Jadi penilaian secara terperinci itu perlu dilakukan sama ada SRK cukup layak untuk menerimanya," tambah Mustapha.

Mahukan keadilan, ramai yang berpendapat nilai sebenarnya gelaran Datuk telah tergugat dengan perkembangan terbaru ini.

Kepada mereka, bukannya SRK sendiri yang memilih lokasi penggambaran sebaliknya ia ditetapkan oleh penerbit dan penaja sesebuah filem yang bakal dibikin.

ISU anugerah Datuk yang diberikan terhadap Shah Rukh Khan memberi tamparan yang hebat terhadap penggiat seni tempatan.

--------------------------------------------------------------------------------

Jadi bagaimana dia dikatakan begitu bertanggungjawab dalam mempromosikan Malaysia?

"Jika mengambil faktor pelancongan, bukannya aktor yang bertanggungjawab memilih lokasi penggambaran. Pelakon hanya berlakon di mana lokasi yang ditetapkan.

"Jadi kalau nak diberikan anugerah, baik diberikan kepada mereka yang bertanggungjawab memilih lokasi. Berita ini satu tamparan hebat dan memalukan. Banyak lagi cara yang boleh dibuat untuk mempromosi industri pelancongan selain daripada filem," kata pelakon dan pengarah muda, Ahmad Idham.

Bukannya bermaksud mahu campur tangan hak kerajaan, tetapi sebagai rakyat Malaysia dan penggiat seni, mereka mempunyai hak bersuara.

Dan luahan ini turut disampaikan dalam bentuk memorandum kepada Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian & Warisan Malaysia (KSU), Selasa lalu.

"Kami tidak yakin dengan gelaran Datuk ini sahaja akan menjana peningkatan pelancong India ke Malaysia. Kita selalu berkempen untuk menghargai produk tempatan tetapi memberikan pula gelaran Datuk kepada orang luar. Kita sendiri yang mempromosikan artis luar," tambah Mustapha.

Menyifatkan bantahan ini bukannya disebabkan perasaan cemburu, aktor, Arash Mohamad memberitahu alasan yang dikeluarkan itu membuatkan anak seni berkecil hati.

"Selepas ini semua orang boleh dapat gelaran Datuk. Penganugerahan SRK tidak relevan langsung. Apa yang kita lihat penganugerahan ini berbaur peribadi.

"Dan kalau diikutkan relevan, Jackie Chan lebih sesuai kerana dia memiliki perniagaan di Malaysia dan kerap mengunjungi Malaysia atas urusan kerja dan peribadi. Secara tidak langsung Jackie Chan lebih banyak mempromosi Malaysia," jelas Arash.

Sabtu lalu, Shah Rukh Khan, 42, termasuk dalam senarai 758 penerima anugerah darjah, tauliah, bintang dan pingat ke besaran negeri Melaka sempena ulang tahun ke-70 Hari Jadi Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Mohd. Khalil Yaakob.

http://www.kosmo.com.my/16102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...