Saturday, November 29, 2008

Enam lagi biskut tercemar

SINGAPURA - Badan Keselamatan Pemakanan Singapura telah mengesan enam lagi biskut keluaran China yang didapati mengandungi kadar melamin berlebihan selepas menyelesaikan ujian terhadap semua produk tenusu keluaran negara itu.

Produk biskut terbaru tersebut ialah Baby Looney Tunes Cream Filled Biscuits Assorted Family Pack, C & OK Vigour 888 Egg & Milk, Khong Guan Mini Burger Biscuit Bulk Pack, Liluo Fruit P.D. Almond Flavor, Potter Potato Chips Pizza dan Tom & Jerry Cheese Balls.

Pihak Berkuasa Makanan Pertanian dan Veterinar Singapura (AVA) berkata, kecuali enam produk biskut yang positif melamin berlebihan tersebut, 327 jenis produk lain telah disahkan selamat dan akan dijual dalam pasaran dengan serta-merta.

AVA, dalam kenyataan semalam berkata, produk biskut yang tercemar dengan melamin telah ditarik balik dari pasaran sejak 19 September lalu dan akan dimusnahkan di bawah penyeliaan AVA.

AVA memberi jaminan bahawa tahap kandungan melamin yang dikesan dalam produk tenusu dari China adalah rendah dan tidak mungkin menjejaskan kesihatan. - Bernama

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1129&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_10.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...