Saturday, November 29, 2008

Serangan Mumbai: Kepungan di pusat Yahudi berakhir




Jumaat November 28, 2008



Kepulan asap keluar dari tingkap Hotel Taj di Mumbai selepas pasukan keselamatan India menembak ke arah hotel tersebut.

[DIKEMAS KINI] MUMBAI: Komando India menggempur pusat Yahudi di Mumbai dan menemui dua mayat dipercayai tebusan, kata ketua Pengawal Keselamatan Kebangsaan India, JK Dutt.


Dutt memberitahu stesen televisyen India, komando telah membunuh dua militan di pusat itu.


"Kami telah membunuh dua pengganas," katanya.


"Kami juga menemui dua mayat dipercayai tebusan," katanya.


Seorang anggota perkhidmatan menyelamat Israel yang dijalankan oleh Yahudi Ortodoks berkata, anggotanya dihantar ke Mumbai untuk membantu di kawasan kepungan percaya yang tebusan-tebusan di Pusat Chabad telah mati.


Sebelum itu, duta Israel ke India berkata, beliau percaya seramai enam rakyat Israel telah ditahan sebagai tebusan di pusat itu, temasuk seorang rabai dan isterinya.


Dilaporkan setakat ini, seramai 124 orang telah terbunuh dan 284 lagi cedera dalam pertempuran yang masuk hari kedua di bandaraya itu.


Kepungan hampir berakhir, Pakistan berkongsi risikan


MUMBAI: Ketua perisik Pakistan telah bersetuju untuk berkongsi maklumat risikan dengan New Delhi berhubung serangan militan di Mumbai, India sementara kepungan di dua hotel dan pusat Yahudi hampir berakhir di tengah-tengah insiden tembak menembak dengan lebih banyak kematian dicatatkan.


Reuters melaporkan, India sekali lagi menuding jari ke arah "elemen" hubungan Pakistan berhubung serangan yang dilancarkan di pusat kewangan bandaraya itu yang kini dilaporkan telah mebunuh sekurang-kurangnya 121 orang.


Dalam pertukaran diplomatik yang menimbulkan prospek ketegangan baru antara pesaing-pesaing bersenjata nuklear itu, Menteri Luar, Pranab Mekherjee menggesa Pakistan untuk menutup infrastruktur yang menyokong militan.


Rakan sejawatnya di Pakistan, Shah Mehmood Qureshi meminta India tidak bermain politik berhubung serangan di Mumbai.


"Jangan bawa politik dalam isu ini. Ini adalah isu kolektif. Kita menghadapi musuh yang biasa dan kita sepatutnya sama-sama menewaskan musuh ini," katanya kepada wartawan semasa melawat bandar India, Ajmer.


Bagaimanapun, dalam tindakan yang mungkin mencerminkan kenyataan Shah Mehmood itu, Presiden Pakistan, Asif Ali Zardari mengambil pendirian untuk berdamai dengan negara jirannya, Islamabad yang telah bersetuju untuk menghantar ketua perkhidmatan risikan tenteranya, ISI ke India untuk berkongsi maklumat risikan.

http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2008/11/28/mstar_mutakhir/20081128094521&sec=mstar_mutakhir

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...