Saturday, November 29, 2008

Lautan api sanggup ku renangi hanya kerana kekasih


SEORANG jejaka Australia, David Coker mendapat pujian daripada bapa kekasihnya berikutan sikap berani yang ditunjukkan dalam kejadian serangan militan di Mumbai.

Coker yang berumur 24 tahun menyelamatkan kekasihnya, Kate Anstee berusia 23 tahun dengan memikulnya keluar dari Leopold Cafe di Mumbai pada malam Rabu lalu.

Menurut bapa Kate, jika Coker tidak berbuat demikian, anak perempuannya itu mungkin akan meninggal dunia dalam serangan militan.

Dalam serangan militan di Mumbai itu, sebanyak 143 orang terbunuh manakala Coker dan Kate merupakan pasangan kekasih yang bertuah kerana mereka terselamat.

Coker menunjukkan keberanian umpama kata pepatah lautan api sanggup ku renangi kerana walaupun cedera dia masih sanggup melindungi Kate yang cedera ditembak.

Kate masih dirawat di sebuah hospital di Mumbai manakala Coker memperoleh kecederaan di kedua-dua kakinya.

Kesungguhan Coker itu pastinya melonjakkan imej kaum Adam yang sentiasa menjadi pelindung kepada golongan wanita terutamanya mereka yang bergelar isteri.

Namun dalam kes Coker, dia menunjukkan betapa cinta sejati terhadap Kate menyebabkan tindakan luar biasa dilakukan ketika beberapa militan melepaskan tembakan rambang dalam Leopold Cafe.

Sebelum ini, aktor Tom Cruise mendedahkan bahawa dia berusaha memikat aktres Katie Holmes dengan bersungguh-sungguh sehingga menemui kejayaan.

Cruise dan Katie mendirikan rumah tangga pada 2006 dan aktor itu memuji isterinya kerana memiliki sikap yakin pada diri, tabah dan bijak.

Coker dan Cruise merupakan dua lelaki yang mempamerkan sikap kelakian sejati dengan berani menghadapi situasi sukar dalam misi masing-masing.

Ciri-ciri kelakian pada mereka itu melanjutkan lagi tradisi kisah cinta dalam dunia ini dan ia tidak hanya berlaku dalam imaginasi seperti dalam filem Titanic.

Mungkin terdapat lebih banyak lagi kisah cinta menarik antara teruna dan dara seperti kisah Coker dan kekasihnya itu yang tidak didedahkan kepada umum.

Kisah-kisah cinta yang menuntut pengorbanan tinggi memang menyeronokkan apabila dibaca tetapi ia menjadi lebih menarik jika dijadikan panduan dalam kehidupan.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1129&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...