Thursday, November 27, 2008

hujah pengharaman yoga

Dilulus terbit pada Wednesday, November 26 @ 17:00:00 MYT oleh TokBatin


Oleh sapphire

"K
epada semua pembaca yang selalu komen dan tak faham berkaitan kenapa yoga diharamkan boleh lihat artikel yang panjang di bawah ni yang dirujuk oleh para mufti sebelum membuat keputusan. Bukan senang2 majlis fatwa nak hukumkan yoga tu haram.

Cuma ayat al-Quran dan teks hadis dan arab tidak dapat disertakan kerana halaman ni x boleh nak baca tulisan dalam huruf arab

HUJAH PENGHARAMAN YOGA

Mohd Aizam bin Mas’od
Caw. Aqidah

Bah. Penyelidikan JAKIM



PENDAHULUAN

Kebelakangan ini, senaman yoga telah menjadi satu budaya baru dalam

masyarakat di negara ini bagi membina kesihatan mental dan fizikal. Senaman

yoga menurut pengamalnya didakwa boleh menghilangkan tekanan fikiran dan

perasaan di samping menyihat dan mencantikkan tubuh badan.

Sehubungan dengan itu, banyak pihak tampil ke hadapan untuk

mempersembahkan teknik-teknik beserta faedah senaman yoga. Sambutan

yang memberangsangkan daripada orang ramai termasuk umat Islam

menyebabkan bisnes berasaskan yoga telah menjadi semakin tersebar luas.

Iklan-iklan berkenaan yoga memenuhi laman-laman web, kedai-kedai buku,

artikel-artikel di dalam majalah serta penubuhan pusat-pusat latihan yang

mengendalikan senaman yoga.

Pusat-pusat latihan yoga didapati tumbuh dengan pesat di seluruh negara

seperti Jiva Yoga, Ancient Yoga Consulting (AYC), Yoga House, TallTree Yoga,

Isha Foundation, Surya Yoga Malaysia, Persatuan Yoga Malaysia, Sahaja Yoga

Malaysia
dan lain-lain.
Kebanyakan penganjur dan pengajar senaman yoga

terdiri di kalangan bukan Islam namun terdapat juga segelintir di kalangan umat

Islam
turut terlibat dalam pengajaran yoga.

Dalam kepelbagaian teknik yoga yang dipersembahkan kepada orang ramai,

terdapat juga sesetengah yoga yang mempunyai unsur-unsur penyelewengan

aqidah yang jelas.
Contohnya, kaedah yang dibawa oleh Sahaja Yoga Malaysia

adalah jelas boleh membawa kepada syirik dan pluralisme agama. Menurut

ajaran pengasas yoga ini, iaitu Shri Mataji Nirmala Devi, Sahaja Yoga mampu

menyatukan inti kepada semua agama. Dalam upacara yoga yang dilaksanakan

pula, pelajar diminta supaya menatap gambar wajahnya, serta menyebut dengan

sepenuh hati, “Ibu (gelaran bagi beliau), berikanlah aku kesedaran diri (selfrealisation)”.


Pertubuhan ini dilihat telah berjaya mengembangkan pusat-pusat

latihannya hampir ke seluruh negara.


Sesetengah yoga yang lain pula seperti yang dibawa oleh Talltree Yoga

mendakwa yoga ialah penyatuan tenaga tersendiri dengan tenaga yang berada

di luar iaitu tenaga alam sekitar. Bermakna yoga ialah koleksi teknik dan amalan

kerohanian bertujuan untuk menyepadukan pemikiran, badan, jiwa, emosi dan

kepercayaan.

Fenomena yoga yang dikatakan mampu mengambil alih tempat agama bagi

mengisi kekosongan jiwa dan rohani manusia ini telah melahirkan kebimbangan

kepada umat beragama. Sebagai contoh, pada tahun 2004, pemimpin Gereja

Roman Katolik telah memberi amaran kepada penganut agama Kristian supaya

2

berhati-hati terhadap senaman yoga yang dikatakan boleh mengikis amalan


ibadat menurut agama Kristian. BBC News melaporkan kenyataan berikut:-

“The Roman Catholic Church has warned Christians against resorting to New
Age therapies to satisfy their spiritual needs. Publishing the results of a six-year

study of practices such as yoga, feng shui and shamanism, the Vatican said that

whatever the individual merits of such therapies, none provided a true answer to

the human thirst for happiness. New Age is a misleading answer to the oldest

hopes of man, Cardinal Paul Poupard”1.



HAKIKAT YOGA

Definisi Yoga

Yoga ialah perkataan Sanskrit yang mempunyai banyak makna2 . Ia berasal
daripada bahasa Sanskrit yuj, bermaksud mengawal, menyambung ataumenyatu3.

Yoga dari segi istilah ialah “union; kesatuan; ‘sambungan atau ‘kuk’roh individu dengan roh alam semesta; penyatuan dengan roh Ilahi4.

Sumber Ilmu Yoga

Pengajaran Yoga terdapat di dalam kitab suci agama Hindu ‘Bhagavad Gita’.

Nama 'Bhagavad Gita' bermaksud "lagu tuhan", dan Bhagavat merupakan

gelaran Krishna. Dalam konteks Bhagavad Gita, perkataan Yoga’ memerihalkan

satu pandangan bersatu, ketenangan fikiran, kemahiran bertindak, serta

keupayaan untuk mengekalkan penyesuaian dengan kemuliaan Diri (Atman),

dan yang mempunyai intipati yang sama dengan asas Kewujudan (Brahman).

Menurut Bhagavad Gita, tujuan hidup adalah untuk membebaskan fikiran dan

intelek daripada kerumitan masing-masing
, dan untuk menumpukan kedua-dua

ini kepada kemuliaan diri melalui penujuan tindakan kepada Tuhan. Tujuan ini

dapat dicapai melalui yoga-yoga tafakur, tindakan, pengabdian, dan

pengetahuan. Gita memerihalkan bahawa Yogi yang terbaik ialah yogi yang

sentiasa berfikir dalam-dalam tentang Tuhan.
Krishna meringkaskan Yoga dalam

lapan belas bab. Terdapat empat jenis Yoga iaitu Raja Yoga atau Tafakur

Psikofizikal , Bhakti Yoga atau Pengabdian, Karma Yoga atau Tindakan

TanpaMementingkan Diri dan Jnana Yoga atau Pengetahuan Mengatasi Diri.

Setiap laluan berbeza, tujuan asas masing-masing adalah sama sahaja, iaitu

untuk menyedari bahawa: Brahman (Intipati Ketuhanan) merupakan kebenaran

tunggal, badan mempunyai batas waktu dan Tuhan Yang Maha Agung

(Paramatman) adalah tidak terhad.



Matlamat tertinggi yoga

Matlamat Yoga ialah untuk mencapai nirvana atau moksha iaitu pelepasan diri

daripada kitaran penjelmaan semula melalui kesedaran perpaduan dengan

kebenaran muktamad.
Terdapat tiga peringkat dalam kesedaran diri yang

diberikan dalam Bhagavad Gita iaitu
; Brahman: tenaga sejagat yang tidak

bersifat peribadi, Paramatman: Tuhan yang berada di pusat setiap hidupan,

Bhagavan: Tuhan sebagai satu personaliti, dengan bentuk transendental5.



Falsafah yoga menurut agama bukan Islam

Falsafah yoga hampir diterima oleh semua agama, namun Islam tidak pernah

menerima falsafah yoga memandangkan Islam merupakan agama yang amat

mementingkan eksklusivisme iaitu perbezaan yang mendasar dalam soal-soal

yang berkaitan ketuhanan.




Antaranya contoh penerimaan agama lain terhadap yoga ialah seperti berikut:-

a) Yoga Hindu: Mengatakan bahawa kita boleh bersatu dengan Tuhan semasa

Roh masih ada dalam badan, semasa seseorang itu masih hidup di dunia

ini.6 Selepas matinya seseorang itu dia akan hidup semula ke dalam jasad

lain. Keadaan ini berterusan sehingga sampai ke tahap suci yang layak

bersatu dengan Tuhan - Brahma). Jalan keluar daripada dukkha dan

samsara yang berterusan ini hendaklah belajar cara-cara mengamalkanYoga


yang betul7.

b) Yoga Buddha: Hasil daripada pertapaannya, Gautama Buddha mendapat

Kegemilangan Rohaniah ( Enlightened ). Hasil daripada terlepas dirinya

daripada kenyataan hidup di dunia ini yang tidak lain daripada dukkha dan

samsara.

c) Yoga Yahudi: Yahudi juga menerima Yoga. Mereka menggunakan cara

yang sama seperti lahihan bernafas, membaca mantra dan melakukan

kedudukan badan yang berbagai digelar Asana demi hendak mencapaisejenis


keadaan kesedaran ( consciousness)8.

d) Yoga Kristian: Matlamat Yoga Kristian ialah “Kesatuan Roh dengan Tuhan”,

bererti Yoga sesuai dengan Kristian. Yoga Kristian mengatakan bahawa kita

bersatu dengan Allah selepas mati. Manakala Yoga Hindu mengatakan bahawa


kita boleh bersatu dengan Allah semasa Roh masih ada dalambadan, semasa

seseorang itu masih hidup di dunia ini9.



Aspek fizikal yoga

Aspek fizikal di dalam amalan yoga digelar Asana Yoga. Enam contoh senaman

asana ialah seperti berikut:-


a) Padmasana Seorang duduk bersela di atas lantai. Kaki kanan di atas peha

kiri dan kaki kiri di atas peha kanan. Tapak tangan di atas lutut kanan dan

tapak tangan kiri di atas lutut kiri. Ibu jari menyentuh jari telunjuk. Inilah di

antara yang dilihat di layar putih TV tempatan. Erti Padmasana kedudukan

teratai. Di kalangan Hindu, bunga teratai adalah simbol keheningan,

kejernihan dan keyakinan diri. Bunga teratai juga menjadi simbol kepada

anggota kemaluan perempuan10 . Padmasana merupakan imbangan yang

sempurna seperti bunga teratai terapung di atas air kolam yang tenang.

b) Yuga-Mudra simbol sujud seseorang kepada Tuhan. Cara duduknya:

Bersilasama seperti seperti duduk Padmasana. Tarik nafas dengan mendalam,

kemudian hembuskan. Tunduk perlahan-lahan ke hadapan sehingga dagu

dan mulut mencecah lantai. Dua belah lengan angkat ke atas, kedua belah

tangan berpegangan. Kekalkan dalam keadaan begitu seberapa lama yang

boleh tanpa menarik nafas, kemudian tarik nafas dan angkat badan


perlahanlahan sehingga tegak seperti kedudukan asal serta hembuskan

nafas.Yoga- Mudra ini amat jelas melibatkan perkara agama atau ketuhanan.

c)Matsyasana- kedudukan ikan. Duduk sama seperti Padmasana juga.

Rebahkan badan ke belakang. Angkat dada ke atas supaya bahagian tengah

kepala dapat mencecah lantai. Tangan kanan memegang kaki kanan dan

tangan kiri memegang kaki kiri. Bernafaslah seperti biasa dan jangan ada

paksaan11.


d) Padmasana cara Gheranda Saniluta: Duduk bersila sama seperti Padmasana;

kedua tangan silangkan ke belakang dan pegang jari ibu kaki yang bersilang

itu dengan kuat ( jari ibu kaki kanan dengan tangan kanan dan jari ibu kaki kiri

dengan tangan kiri); tundukkan kepala sehingga sampai ke dagu serta

tekankan dagu itu ke dada serta mata melihat batang hidung’12.

e) Vajraana: menyerupai duduk tasyahhud dalan solat Islam, punggung duduk

diatas tumit dan peha di atas labu betis 13.

f) Garudasana – Garuda nama burung khayalan berkepalakan rupa manusia

tunggangan Tuhan Vishnu bila dia mahu naik ke langit. Vishnu sendiri

biasanya digambarkan dengan bunga teratai.14 Cara melakukan Garudasana

hendaklah berdiri tegak dengan sebelah kaki kanan memijak kuat di atas

lantai. Sekarang angkat kaki kiri, peha kiri jadi bersilang dengan peha kanan.

Belakang betis kiri dan kaki mebelit betis kanan “seperti akar membelit

pohon”. Cara yang sama dilakukan ke atas lengan, sebelah lengan membelit

lengan sebelah lagi. Tapak tangan menyentuh satu sama lain. Tangan terletak

di hadapan muka. Kedudukan kaki dan tangan hendaklah bertukar ganti.15



Lima jenis senaman yoga yang lain ialah seperti berikut:-

a) Hatha Yoga, Ha ertinya matahari dan tha ertinya bulan. Dengan pengertian

menyatukan matahari dan bulan melalui jalan pernafasan. Hatha Yoga inisemata-mata

mengenai badan fizikal kita. Ini bererti Hatha Yoga bermaksud menguasi pemikiran kita melalui

cara pernafasan tertentu. Menyedut nafas ke paru-paru digelar puraka; menahan nafas dalam

paru-paru digelar kumbhaka dan menghembuskan nafas dari dalam paru-paru digelar rerchaka.

Cara menamalkannya: Tutup lubang hidung kanan dengan ibu jari kanan; tarik

nafas perlahan-lahan (puruka); ulang beberapa kali; lepaskan ibu jari dan

tutup lubang hidung kiri dengan jari tengah dan jari manis; lakukan sedutan

dan hembusan nafas beberapa kali sama seperti yang dilakukan sebelumnya.

Pranayama tertentu (pernafasan tertentu):Tutup lubang hidung kanan dengan

ibu jari kanan; tarik nafas perlahan-lahan; tutup lubang hidung kiri dengan jari

tengah dan jari manis; lakukanlah kumbhaka (simpan nafas dalam paru-paru);

hembuskan nafas perlahan-lahan; tarik nafas semula; tutup dengan ibu jari;

lakukan kumbhaka; jatuhkan jari; hembus nafas perlahlan-lahan. Amalan inibertujuan

menguasai pernafasan digelara pranayama Hatha Yoga. Ini diperingkat permulaan, boleh

diulangi amalan seperti ini berberapa kali sesuka hati.Amalan seperti ini ada bahayanya kecuali

jika dilakukan dengan cara sederhana yang ketat. Ada aliran lain yang seakan dengan Hatha

Yoga digelar chakra ( pusat )16. Hatha Yoga ini bertujuan mendapatkan kesegaran dan

kesihatan sebagai sokongan kepada Asana Yoga yang mempunyai tujuan yang sama. Selepas

Hatha Yoga diikuti dengan Karma Yoga17.

b) Karma Yoga ialah Yoga sebab musabbab. Karma Yoga melatih hidup tidak

mementingkan diri, berkhidmat untuk umat manusia, kepada masyarakat dan

negara di mana anda berada. Dari Karma Yoga kita mempelajari bagaimanakah cara kita

melawan sifat tama’ dan mementingkan diri sendiri. Kita tuai atau petik buah daripada pokok

yang kita tanam. Karma Yoga adalah latihan penyucian diri. Melalui meditasi mengangkatkan

darjat kita ke darjat tertinggi. Hasil daripada latihan ini hati kita menjadi lembut yang

melayakkan kita kepada mengamalkan Bhakti Yoga18.

c) Bhakti Yoga ialah Yoga Ibadat, atau Yoga Cinta Ilahi. Dengan ini terbukalah

akal dan hati kepada martabat Kehidupan Tertinggi, mengajar kita beribadat

kepada Tuhan. Karma dan Bhakti Yoga ini disatukan lalu melahirkan tenaga,

kemahuan dan kekuatan Mental. Dari sinilah Raja Yoga menarik kita ke jalanmenguasai daya

fikiran, melalui proses mengira muhasabah diri menaikan darjat kita ke darjat Kuasaan

Rohaniyah (Psychic Powers). Bhakti Yoga ialah Yoga Devotion (Ibadat) atau Yoga Kecintaan

kepada Tuhan dengan menyerahkan diri dengan sepenuhnya kepada Tuhan, Yoga seorang

Faqir, atau seorang sederhana bersahaja, dan inilah namanya Bhakti19. Bhakti Yoga

ialah hubongan Yogin dengan Allah melaui cinta, ta’at dan menyerah diri ( Bhakti )20.

d) Jnana Yoga Bila sampai ke tahap ini, kita sudah layak memeriksa diri

dengan minda yang terlatih dan daya yang tinggi melakukan konsentrasi terhadap apakah

Hikmat Manusia Ada Di Dunia ini, Kesatuan segala-gala ( Unity of Allah Things; Wahdat al-

Wujud atau Allah ialah segala-gala ), serta lain-lain masalah; meneliti secara umum alam dunia di

mana kita berada, bagaimanakah evolusi manusia sehingga boleh sampai ke tahap di mana

sekarang kita berada dan pola kehidupan manusia mengikut arus masa mendatang. Kajian

seperti ini digelar Jnana Yoga, Yoga Pengetahuan21.

e) Raja Yoga membawa kita kepada Mutlaq ( Absolute, Tuhan, God, Allah,

Ultimate Reality) melalui concentration dan meditation.


Raja Yoga atau Yoga Diraja, laluan pencapaian. Manakala Yoga-yoga yang lain itu hanyalah

persediaan belaka. Dicantumkan semuanya itu menjadi laluan hingga ke matlamat pencapaian

Yoga Diraja ini. Raja Yoga ialah kuasa mental, selaras dengan meditasi, jasad mesti ikut fikiran

dan bukan sebaliknya. Raja Yoga membimbing seseorang pengamal Yoga (yogin) itu kepada

mengalami pencapaian Samadhi ( bersatu ) tertinggi boleh bersatu dengan Mutlaq(Allah)22.


Kaitan senaman yoga dengan agama Hindu boleh disimpulkan seperti berikut: -

a) Padmasana merupakan imbangan yang sempurna seperti bunga terataiterapung di atas air kolam yang tenang.

Bunga Teratai di kalangan Hindu adalah simbol keheningan, kejernihan dan keyakinan diri.

Bunga teratai selalunya digambarkan dengan Tuhan Vishnu.

b) Garudasana senaman garuda.

Nama burung khayalan yang menjadi tunggangan Vishnu ketika mahu naik ke langit.

c) Bhakti Yoga ialah Yoga Ibadat, atau Yoga Cinta Ilahi

dengan ini terbukalah akal dan hati kepada martabat Kehidupan Tertinggi, mengajar kita

beribadat kepada Tuhan.

d) Jnana Yoga, (Yoga Ma’rifat) Jnana Yoga

bertukar daripada perkara zahir dunia kepada batin yang ada dalam diri kita.

e) Raja Yoga atau Yoga Diraja,

membimbing seseorang pengamal Yoga (yogin) itu kepada mengalami pencapaian Samadhi

(bersatu) tertinggi boleh bersatu dengan Mutlaq (Allah).


Kesimpulan kaitan senaman yoga dengan Hinduisme

Yoga bukan senaman badan asana semata-mata. Senaman Yoga tidak lengkaptanpa meditasi yang melibatkan fikiran. Meditasi (tumpuan fikiran semata􀙛 ke alam rohaniah) bermatlamatkan bersatu dengan Roh Alam (Tuhan), seperti tersebut di atas.

Terdapat banyak risalah yang menerangkan bagaimanakah cara-cara mengamal dan melakukan Asana Yoga. Semuanya ini dengan tujuan dapat bersatu denganroh alam. Di antaranya sebelum melakukan Asana Yoga, tiga perkara perlu dipatuhi iaitu:-

a) melakukan dan menguasai cara-cara bernafas (bukan lagi seperti cara bernafas biasa sehari-hari.

b) berdoa, temasuk menyebut kalimah suci OM atau AUM dan

c) bermeditasi. (Semua tiga perkara a, b dan c ini dengan cara agama Hindu).

Cara meditasi utama di kala hendak mengamalkan yoga ialah kosentrasi pada satu

titik.
Ini mungkin merupakan perkara fizikal, seperti titik cahaya di dinding, atau

memusatkan perhatian mata kepada batang hidung sendiri, atau boleh jadi satu

buah fikiran, atau Kewujudan Tuhan sendiri. Semua fikiran-fikiran yang bertaburan

dan perhatian yang berselerak jadi tersusun rapi ditujukan kepada maha satu.

Tujuannya ialah supaya boleh dikuasai, boleh dihapuskan atau, semua fikiran-fikiran

yang bercelaru, sama ada datangnya daripada pancaindera atau kesedaran batin

diikat-sekat dengan melakukan konsentrasi. Pengamal yoga sebenar mengamalkan

konsentrasi ini ke atas satu titik pada bila-bila masa, dan terhapuslah kecelaruan fikiran.


Melalui disiplin ini sebenarnya seorang yogi (pengamal yoga) bermujahadah hendak

membebaskan fikiran daripada belenggu kebendaan deria agar dapat mencapai

samadhi – bersatu dengan tuhan Brahma – lalu menjadi satu.23 ‘Brahman (Allah)

ialah segala-gala dan Atman (zat maha batin setiap individu) ialah Brahman’; diri

alam semesta maha tinggi dengan Tuhan”.24



DALIL DAN HUJAH

Kewajipan umat Islam memelihara aqidah daripada segi niat, perkataan dan

perbuatan

Dalil :



“Wahai orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul, janganlah kamu

membatalkan amalan-amalan kamu”.
(Surah Muhammad: 33)


Hujah :

Ayat ini memerintahkan supaya umat Islam tidak mempersia-siakan segala

amalan kebaikannya dengan sengaja membiarkan diri terjebak ke dalam

perbuatan syirik. Menurut Imam al-Razi, perkara yang membatalkan amalan di

sini ialah melakukan kesyirikan. Ia berdasarkan firman Allah: “Sekiranya kamu

melakukan syirik, maka gugurlah amalan kamu”
(Surah al-Zumat: 65) 25 .

Melakukan senaman yoga tanpa sebarang kefahaman mendalam tentang aqidah

Islam, dikhuatiri boleh membawa kepada syirik kerana yoga mempunyai matlamat penyatuan

diri manusia dengan tuhan. “Wahai orang beriman, masuklah ke dalam Islam

keseluruhannya, janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan,

sesungguhnya dia bagi kamu ialah musuh yang nyata”.(Surah al-Baqarah: 208)


Hujah :

Menurut Dr. Sayyid Tantawi maksud mengikuti langkah-langkah syaitan di dalam

ayat ini iaitu :

“Satu amaran bahawa syaitan banyak mendorong manusia melakukan kejahatan

selangkah demi selangkah, peringkat demi peringkat sehingga menjadikan

(manusia) itu jinak lalu menyerangnya tanpa sebarang keraguan lagi, demikian

itu berlaku bagi sesiapa yang diirnya telah dipengaruhi oleh syaitan lalu

dilalaikan oleh Allah SWT. Orang berakal ialah yang menjauhkan diri daripada

setiap godaan dan bisikan syaitan. Sesungguhnya dosa yang kecil boleh menjadi

besar dan sesiapa yang duduk berdekatan kawasan larangan dikhuatiri akan

terjatuh ke dalamnya”
26 . Oleh itu, meninggalkan pengamalan yoga itu lebih

selamat kerana ditakuti pengamalan yoga boleh membawa kepada ikutan

terhadap ajaran Hinduisme yang sama sekali bercanggah dengan aqidah.



Perintah supaya umat Islam istibra’ (berlepas diri) daripada peribadatan agama lain

Dalil :

Bermaksud: “Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai orang-orang kafir! Aku

tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak mahu

menyembah (Allah) yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara

kamu beribadat. Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi

kamu agama kamu dan bagiku agamaku”.

Hujah :

Menurut Imam Ibn Kathir surah ini merupakan surah al-bara’ah (pelepasan diri)

daripada amalan yang diamalkan oleh orang musyrikin. Ayat tiga yang

bermaksud “Dan tidaklah aku menyembah apa yang kamu sembah” bermakna

aku tidak beribadat dengan ibadat kamu iaitu tidak mengambil jalan itu dan

mengikutinya, sebaliknya aku menyembah Allah s.w.t. berdasarkan cara yang

disuruh dan diredhainya. Manakala ayat empat yang bermaksud “Dan tidaklahkamu

menyembah apa yang aku sembah” bermakna kamu tidak mengikut

perintah-perintah Allah s.w.t. dan syariat-Nya dalam beribadat bahkan kamu

telah mereka-reka sesuatu daripada diri kamu sendiri.

Ianya bersamaan dengan firman Allah s.w.t. dalam surah Yunus ayat 41:



Bermaksud: “Dan sekiranya mereka membohongi kamu maka katakanlah bagiku

amalanku dan bagi kamu amalan kamu, (ibadat) kamu tidak berkaitan dengan

amal (ibadat) ku dan aku berlepas diri dengan segala (ibadat) yang kamu

kerjakan.”

Begitu juga dengan ayat 15 surah al-Syura:

Yang bermaksud: “Bagi kami amal (ibadat) kami dan bagi kamu amal (ibadat)

kamu.” Yang bermakna kami berlepas diri daripada (ibadat) kamu. 27Oleh kerana
yoga berasal daripada unsur-unsur peribadatan di dalam agama Hindu, maka

amat wajar umat Islam untuk berlepas diri (istibra’) daripada amalan ini bagi

memastikan keimanan mereka benar-benar terjamin di sisi Allah SWT.


Larangan menyerupai perbuatan ibadah agama lain

Dalil :



Daripada Ibn Umar, Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa menyerupai

(bertasyabbuh) dengan suatu kaum, maka ia termasuk di kalangan mereka.

(Riwayat Abu Daud, no. 3512)

Hujah :

Menurut Ibn Taimiyah hadith ini dengan jelas menyebut tentang larangan

menyerupai orang kafir dalam hal berkaitan syiar agama mereka. Sedangkan

yoga adalah termasuk daripada sebahagian syiar ibadat agama Hindu. Beliau

menukilkan pandangan seperti berikut:-

“Imam Ahmad dan selainnya telah berhujah dengan hadith ini, dan hadith ini

ialah serendah-rendah keadaan yang mengandungi pengharaman menyerupai

mereka (kuffar) sebagaimana firman Allah “sesiapa yang mengambil mereka

sebagai pemimpin maka orang itu termasuk golongan mereka” ianya sama

dengan pandangan Abdullah ibn ‘Amru: sesiapa yang menetap di bumi orang

musyrikin, melakukan perayaan Nairuz dan pesta mereka lalu menyerupai

mereka sehingga mati, ia dibangkitkan bersama mereka pada hari Qiyamah. Ini

boleh difahami dengan maksud penyerupaan secara mutlak, maka ia membawa

kekufuran. Namun ia juga bermaksud pengharaman terhadap penyerupaan

sebahagian yang demikian. Boleh jadi juga ia mengandung makna ia

(penyerupa) serupa dengan mereka pada kadar yang menyamai sahaja.

Sekiranya kekufuran atau kemaksiatan atau syiar (agama) yang ditirunya maka

hukumnya adalah sama”28.



Menyekat jalan-jalan kerosakan / kebinasaan (sad al-zara’i‘)

Menggunakan Kaedah Usul Fiqh: Sadd al-Zara’i’ ($% &! ')

Ia adalah perkara-perkara yang pada zahirnya harus tetapi dibawa dengannya

kepada perbuatan haram. Makna sadd al-zara’i’: Menyekat alat dan jalan-jalan

kerosakan bagi menyekat kerosakan sekiranya perbuatan yang selamat

daripada kerosakan menjadi jalan kepada kerosakan29.
Hujah :

Kaedah sadd al-zara’i‘ perlu dilakukan ke atas senaman yoga kerana didapati

senaman ini ialah salah satu aktiviti utama untuk mencapai matlamat asal yoga

iaitu penyatuan diri dengan tuhan. Menurut Ibn al-Qayyim al-Jauziyyah, jalanjalan

itu terbahagi kepada beberapa jenis. Perbuatan dan perkataan yang

menuju kepada kerosakan itu dua bahagian. Pertama, peletakannya itu memang

untuk menuju kepada kerosakan, zahirnya tiada maksud yang lain. Kedua,

peletakannya itu bagi perkara yang harus atau sunat, tetapi ia diambil sebagai

jalan kepada yang diharamkan sama ada dengan niat atau tanpa niat. Kemudian

jalan-jalan ini juga terbahagi kepada dua bahagian. Pertama hendaklah kebaikan

perbuatannya lebih kuat daripada kerosakannya. Kedua, hendaklah

kerosakannya lebih kuat daripada kebaikannya. Kesimpulannya, jalan-jalan itu

terbahagi kepada empat bahagian. Pertama, jalan yang diletakkan untuk menuju

kepada kerosakan semata-mata. Kedua, jalan yang diletakkan harus tetapi

ditujukan untuk sampai kepada kerosakan. Ketiga, jalan yang harus, tidak diniat

untuk menuju kepada kerosakan tetapi ia menjadi sebab terjebak kepada yang

haram pada kebiasaannya dan kerosakan lebih kuat daripada kebaikannya.

Keempat, jalan yang harus dan boleh jadi menuju kepada kerosakan tetapi

kebaikannya lebih kuat daripada kerosakannya30.
Penggunaan senaman yoga untuk kesihatan semata-mata termasuk di dalam

kategori jalan yang ketiga iaitu jalan yang harus, tidak diniat untuk menuju

kepada kerosakan tetapi ia menjadi sebab terjebak kepada yang haram pada

kebiasaannya dan kerosakan lebih kuat daripada kebaikannya. Walaupun

pengamal yoga mendakwa mereka mendapat manfaat daripada mengamalkan

yoga tanpa sebarang unsur-unsur keagamaan luar, namun jalan tersebut

dikhuatiri boleh menjejaskan aqidah mereka secara sedikit demi sedikit. Paling

kurang iaitu berlakunya penyerupaan terhadap perbuatan ibadat agama Hindu

walaupun dilakukan tanpa sebarang niat. Sedangkan mudarat aqidah lebih besar

daripada kebaikan manfaat kesihatan. Malah kesihatan fizikal mampu diperolehi

walaupun bukan melalui senaman yoga.



Matlamat untuk memelihara kesihatan tidak boleh menghalalkan cara

Kaedah Syar’iyyah : Matlamat tidak menghalalkan cara

Hujah :

Bagi tujuan memelihara kesihatan dan perubatan, Islam menegah umatnya

daripada menggunakan jalan atau perkara yang diharamkan. Para ulama

bersepakat bahawa menggunakan perkara yang diharamkan untuk perubatan

adalah dilarang31. Ia berdasarkan beberapa hadith Nabi SAW:

“Sesungguhnya Allah tidak menjadikan kesembuhan kamu pada apa yang

diharamkan ke atas kamu”. (Riwayat al-Bukhari)

“Sesungguhnya Allah telah menurunkan penyakit dan ubat, dan menjadikan

setiap penyakit ada ubatnya, maka berubat lah dan jangan kamu berubat dengan

perkara yang haram”. (Riwayat Abu Daud)

Hanya dalam keadaan tertentu yang disifatkan sebagai darurat (terdesak) kerana

tiada lagi jalan atau perkara yang halal menurut pakar perubatan, maka pada

ketika itu harus bagi umat Islam menggunakan jalan atau perkara yang haram

(sekadarnya sahaja) untuk tujuan perubatan dengan syarat mendapat nasihat

pakar perubatan muslim yang dipercayai.

Oleh itu, melakukan senaman yoga pada hakikatnya bukanlah suatu bentuk

keadaan yang darurat, sebaliknya di sana terdapat pelbagai bentuk terapi fizikal

yang boleh menenangkan minda dan tubuh badan. Malah al-Qur’an sendiri

merupakan ayat-ayat yang mampu memberikan ketenangan kepada jiwa muslim

yang mengalami kegelisahan dan ketidaktenteraman.

Di samping itu, yoga juga merupakan suatu bentuk senaman yang boleh

membawa kepada hukum syubhat kerana percampuran antara amalan fizikal

yang mengandungi unsur Hindu dengan yang hanya melibatkan fizikal sematamata.

Dalam hal ini Nabi SAW mengarahkan umat Islam meninggalkan perkaraperkara

syubhat kerana ia dikhuatiri terjerumus melakukan yang haram. Sabda

Nabi SAW:

“Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas. Di antara keduanya

terdapat perkara-perkara yang syubhat (samar-samar) yang tidak diketahui oleh

orang banyak. Maka siapa yang takut terhadap syubhat berarti dia telah

menyelamatkan agama dan kehormatannya. Dan siapa yang terjerumus dalam

perkara syubhat, maka akan terjerumus dalam perkara yang diharamkan.

Sebagaimana penggembala yang menggembalakan hewan gembalaannya

disekitar (ladang) yang dilarang untuk memasukinya, maka lambat laun dia akan

memasukinya. Ketahuilah bahwa setiap raja memiliki larangan dan larangan

Allah adalah apa yang Dia haramkan”. (Riwayat Bukhari)



FATWA ULAMA DAN INSTITUSI ISLAM BERKENAAN YOGA

Fatwa Majlis Ugama Islam Singapura

“Yoga adalah antara perkara-perkara bid'ah yang digolongkan ke dalam bid'ah

dhalalah ((+,). Ia mengandungi unsur-unsur agama Hindu.
Segala perkara yang mengandungi unsur-unsur syirik dan boleh merosakkan

kepercayaan (iktikad) seperti yang menganjurkan kepada persemadian kepada

yang bukan mengingati Allah adalah dilarang dan hukumnya haram”32.
Fatwa Dar al-Ifta’ Mesir



“Bahawa pergerakan senaman semata-mata yang bermanfaat bagi tubuh atau
sebahagian anggota badan, tidak salah dan tidak haram tetapi ini tidak

dinamakan yoga. Bahawa apa yang disandarkan kepada nama ini (yoga)

semestinya dikaitkan dengan konsep ‘guru’ (mursyid), konsep cakra (titik-titik

pusat) dan konsep ‘energi’ (tenaga tertinggi), semuanya ini konsep-konsep yang

berkaitan dengan keberhalaan dan kesyirikan. Adapun hanya pergerakan

semata-mata maka ia tidak dinamakan dengannya (yoga). Pemaksaan

seseorang untuk menamakan pergerakan-pergerakan badan ini sebagai yoga

tidak harus dari segi syara’. Ia termasuk dalam bab menamakan sesuatu dengan

bukan namanya yang boleh menatijahkan penghalalan atau pengharaman

sesuatu, dan ia telah pun ditegah. Rasulullah SAW bersabda: ”Akan ada

manusia di kalangan umatku yang meminum arak yang mereka gelarkan bukan

dengan namanya”. Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah daripada Abi Malik al-

Asy’ari r.a. Dalam riwayat al-Darimi daripada ’Aisyah r.a.h. menyebut: ”Mereka

menamakannya dengan selain namanya lalu menghalalkannya (arak)”.

Pandangan Prof. Dr. Yusof al-Qaradawi

“Dan sesiapa yang mengamalkan senaman yoga – iaitu latihan pergerakan

tubuh – dan tidak terlintas di fikirannya unsur penyembahan, tidak juga untuk

mengikuti golongan penyembah berhala, tidak juga menyerupai mereka, maka

yang lebih selamat dan lebih berhati-hati ialah menjauhkan diri daripada

menyerupai mereka, lebih-lebih lagi setelah mengetahui bahawa asal-usul

senaman yoga yang mempunyai unsur keberhalaan, sebagai beramal dengan

hadith: “Tinggalkan apa yang meragukan kamu kepada apa yang tidak

meragukan”. Malah Islam telah melarang tegas sebarang penyerupaan dengan

penyembah berhala walaupun hanya dari segi supa dan bentuk. Oleh sebab itu

Islam telah menegah solat pada waktu terbit matahari dan ketika tenggelamnya,

kerana penyembah matahari menyembah matahari pada kedua-dua waktu ini.

Tidak diragukan lagi bahawa larangan daripada solat pada kedua-dua waktu

tersebut ialah sebagai menyekat jalan-jalan kerosakan walaupun ia tidak terlintas

di benak orang yang solat untuk menyembah matahari atau menghadap ke

arahnya di dalam solat”.

Fatwa Ustaz Mas’ud Sobri (Islamonline)

“Hukum syara’ bagi melakukan senaman ini boleh disimpulkan seperti berikut:

Sesiapa yang mengamalkan yoga dan mempercayai yoga sebagai satu

kepercayaan yang meningkatkan kerohanian dan diri, menyerupai aqidah agama

Hindu, maka mengamalkannya adalah haram. Manakala sesiapa yang

melakukan senaman yoga sebagai satu jenis senaman semata-mata yang tiada

kaitannya dengan aqidah, maka hukumnya ialah harus berasaskan kepada asal

yang telah diletakkan oleh jumhur fuqaha’: Bahawa asal setiap sesuatu itu harus

sehingga terdapat nas yang mengharam, diringi pula dengan niat seseorang

yang melakukannya, sebagaimana yang berlaku ke atasnya kebanyakan hukum

berdasarkan sabda Rasulullah SAW, ”Bahawasanya setiap amalan itu dengan

niat, dan setiap orang berdasarkan apa yang diniatkannya”. Sebagaimana Islam

mendapati banyak amalan tradisi kemasyarakatan seperti perkahwinan dengan

pelbagai jenis. Lalu Islam membatalkan kesemuanya dan mengekalkan apa

yang dimaklumi oleh ramai hingga ke hari ini iaitu (kebiasaan) seorang lelaki

menuntut anak gadis daripada bapanya dan lain-lain bentuk tradisi

kemasyarakatan dalam perkahwinan yang telah dikekalkan oleh Islam.

Berdasarkan apa yang diterangkan sebelum ini, tidak mungkin dihukumkan

haram ke atas pengamalan yoga, sekiranya yoga itu hanya senaman secara

jasmani semata-mata, yang tiada kaitannya dengan aqidah”.


Pandangan Fatwa Islamweb.net

Yoga bukanlah hanya senaman badan semata-mata tetapi ianya ialah ibadah
yang dihadapkan oleh pelakunya kepada matahari selain daripada Allah SWT.

Ianya tersebar ke seluruh India sejak zaman dahulu. Nama asal bagi senaman

ini dalam bahasa Sanskrit (sastanja surya nama sakar). Bermaksud sujud

kepada matahari dengan lapan titik di tubuh. Bermula latihan-latihan yoga

dengan kedudukan pertama yang menggambarkan penghormatan kepada yang

disembah iaitu matahari. Latihan-latihan ini semestinya diiringi dengan sejumlah

daripada lafaz-lafaz yang dengan jelas menyebut tentang penyembahan

matahari dan menghadap ke arahnya.

Dan sekiranya ditanya: Adakah harus beramal dengan latihan-latihan ini tanpa

menghadap ke arah matahari dan melafazkan ucapan-ucapan yang disebutkan

(mantera)? Jawapannya: Bahawa sekiranya latihan-latihan ini terlepas daripada

kalimah-kalimah keberhalaan dan menghadap ke arah matahari serta tunduk

dan hormat kepadanya, ianya tidak dinamakan yoga. Sebaliknya ia adalah

senaman mudah yang dilakukan oleh kesemua bangsa, maka tiada larangan

untuk melakukannya ketika itu, di samping memelihara dua perkara berikut:-

a) Menyalahi susunan posisi-posisi yang disebutkan dalam yoga serta

memasukkan sesetengah posisi-posisi yang baru ke atasnya bagi

mengelakkan unsur penyerupaan.

b) Tidak melakukannya pada waktu yang digalakkan oleh agama Hindu

melakukannya seperti pada waktu terbit matahari”.


Keputusan Panel Kajian Aqidah JAKIM

Kertas berkenaan yoga telah dibentangkan di dalam mesyuarat PKA sebanyak

tiga kali oleh Y. Bhg. Prof. Dr. Abdulfatah Haron Ibrahim dan Urusetia JAKIM.

Kali pertama ia dibentangkan pada mesyuarat PKA kali ke-31 bertarikh 20

Disember 2005, kali kedua pada mesyuarat PKA kali ke-35 bertarikh 19 Jun

2007 dan kali ketiga pada mesyuarat PKA kali ke-37 bertarikh 13-15 Mei 2008.

Kesemua mesyuarat memutuskan bahawa amalan yoga adalah bercanggah

dengan Islam dan secara tidak langsung mempromosikan ajaran Hindu.

Mesyuarat PKA kali ke-31 juga antara lain mengesyorkan supaya senaman lain

seperti taichi boleh dijadikan sebagai senaman alternatif kepada yoga kerana

ianya tidak mempunyai falsafah tertentu di sebaliknya.


Keputusan Fatwa Kebangsaan

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Islam

Malaysia yang bersidang pada 22-24 Oktober 2008 telah memutuskan setelah

mengkaji dan meneliti hujah-hujah serta pandangan-pandangan yang berkaitan

yoga maka, ahli muzakarah berpandangan dan berpendapat bahawa senaman

yoga yang berasal daripada masyarakat Hindu sejak sebelum masihi lagi yang

menggabung amalan fizikal, unsur-unsur keagamaan, mentera dan pemujaan

bagi tujuan tertentu seperti mendapatkan ketenangan dan kemuncaknya,

penyatuan diri dengan tuhan atau tujuan-tujuan lain adalah tidak sesuai dan

boleh merosakkan aqidah seseorang muslim.

Oleh ahli muzakarah juga bersetuju dan memutuskan apa jua jenis atau bentuk

amalan yang mengandungi unsur-unsur tersebut di atas adalah dilarang dan

bertentangan dengan syariat Islam. Sementara pergerakan amalan fizikal tanpa

unsur-unsur di atas yang dilakukan pada zahirnya tidaklah menjadi kesalahan.

Namun demikian, masyarakat Islam diingatkan wajib berhati-hati dan

berwaspada daripada perkara-perkara yang boleh menghakis aqidah seseorang

muslim. Seperti yang kita sedia maklum, perkara-perkara yang boleh menghakis

aqidah boleh berlaku dengan sebab-sebab berikut:-

a) Kepercayaan atau keyakinan di hati

b) Menerusi perkataan atau pengakuan dengan lidah

c) Perbuatan

Memandangkan terdapat dua elemen tersebut dalam amalan yoga, maka umat

Islam wajib memelihara aqidah mereka daripada terhakis.
"

http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=18867

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...