Thursday, November 27, 2008

Siti Fairus tuntut RM200,000


TELITI...Siti Fairus (kanan) dan Farahiyah melihat dokumen
yang difailkan, semalam.


SHAH ALAM: Penyanyi popular 80-an, Siti Fairus Sheikh Mohamed yang popular dengan lagu ‘Bila Ku Rindu Ku Sebut Namamu’ memfailkan permohonan tuntutan mutaah daripada bekas suaminya bernilai RM200,000.

Selain itu Siti Fairus, 44, selaku plaintif turut memfailkan tuntutan harta sepencarian daripada Mohamad Zainuddin Kordi, 45, (defendan) membabitkan 10 harta alih dan tidak alih yang dibeli sepanjang tempoh perkahwinan mereka.

Siti Fairus yang ditemani seorang anaknya Farahiyah Amirah, 17, memfailkan kedua-dua tuntutan itu di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Syariah dekat sini, pada jam 3 petang melalui peguam syarie Fakhrul Azman Abu Hassan.

Dalam pernyataan tuntutan mutaah yang difailkan mengikut peruntukkan Seksyen 58 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003, Siti Fairus menyatakan sudah banyak berkorban demi kebaikan defendan dan rumah tangga.

Plaintif sanggup berkorban atas kehendak defendan untuk berhenti daripada terbabit dalam bidang hiburan ketika popularitinya sedang meningkat dan meraih pendapatan sekurang-kurangnya RM10,000 sebulan.

Malangnya dia mendakwa pengorbanannya itu tidak dihargai apabila bekas suami menjalinkan hubungan bersama seorang perempuan Indonesia sebelum mendirikan rumah tangga tanpa pengetahuannya.

Defendan kemudian meninggalkan rumah dan membiarkan plaintif terumbang-ambing keseorangan menguruskan keluarga dengan segala hutang yang ditinggalkannya, selain kini bergelar ibu tunggal dan perlu berdepan dengan masyarakat.

Dalam tuntutan mutaah itu, plaintif percaya defendan seorang berkemampuan dan mempunyai pendapatan yang lumayan serta mempunyai harta-harta lain dan mengakui tidak pernah disabitkan nusyuz.

Siti Fairus turut menuntut harta sepencarian daripada defendan membabitkan 10 harta alih dan tidak alih yang dibeli sepanjang tempoh perkahwinan mereka termasuk sebidang tanah di Subang Indah Petaling Jaya dan Tiara Beach Resort Pasir Panjang, Negeri Sembilan.

Plaintif juga menuntut sebidang tanah di Bukit Merah Laketown, Simpang Ampat Semanggol, Perak; dua bidang tanah di Mukim Damansara, sebuah rumah di Bandar Sri Damansara, Mutiara Damansara dan Seksyen 24 dekat sini.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Thursday/Setempat/20081127094932/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...