Tuesday, November 25, 2008

Penyatuan lelaki, wanita bercanggah ajaran Islam


KUALA TERENGGANU: Cadangan Mufti Australia, Sheikh Fehmi Maji el-Imam yang mahu menyatukan jemaah lelaki dan wanita ketika mengerjakan solat di masjid turut ditentang Majlis Darul Fatwa dan Konsul Tinggi Islam Sydney kerana bertentangan dan bercanggah dengan ajaran Islam.

Mufti Majlis Darul Fatwa Sydney, Australia, Dr Saleem Alwan al-Hasani, berkata kedudukan jemaah lelaki, wanita dan kanak-kanak dalam sembahyang bukan satu budaya atau amalan dibuat manusia, sebaliknya ajaran Islam yang diikuti empat mazhab utama, Shafie, Hanafi, Maliki dan Hambali serta Syiah.

“Rasulullah sudah menerangkan bagaimana tertib kedudukan orang lelaki, wanita dan kanak-kanak dalam sembahyang dan apa yang disebut itu nas atau hadis dan kita tidak boleh melangkau atau bercanggah dengan apa yang disebut Rasulullah dan perlu diamalkan sampai bila-bila,” katanya.

Beliau yang juga Pengerusi Konsul Tinggi Islam Sydney berkata, barisan jemaah wanita di belakang lelaki ketika mengerjakan solat bukan bermakna golongan itu tidak ada nilai tetapi tertib yang diamalkan dalam Islam.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Tuesday/Setempat/20081125094415/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...