Tuesday, November 25, 2008

Umat Islam tidak perlu beryoga untuk jaga kesihatan

Dilulus terbit pada Tuesday, November 25 @ 17:00:00 MYT oleh syamil


Oleh sabahdaily

"SAMAada halal atau haram senaman yoga, umat Islam tidak perlu kecoh-kecoh atas kesedaran bahawa mereka mampu memelihara kesihatan tanpa senaman berkenaan, malah kalau masih yang ada yang mempertikaikan fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan bahawa amalan senaman berkenaan haram, maka sudah terang lagi bersuluh bahawa yang mempertikaikannya sedang trlna dalam kejahilan yang teramat sangat.

Cuba perhatikan kenapa alim ulamak, usianya panjang-panjang belaka. Jarang benar guru-guru sekolah pondok umpamanya mati pada usia masih muda gara-gara diserang sakit jantung, kencing manis, darah tinggi dan penyakit-penyakit kronik yang lain. Kebanyakan mereka mati kerana sakit tua.


Antara rahsianya adalah kerana mereka banyak sembahyang sunat selain dari sembahyang wajib lima waktu sehari semalam. Alim ulamak akan tidur selepas Insya’ dan akan bangun selepas pukul 12.00 tengahmalam melakukan sembahyang malam.

Mereka akan tidur sekejap sebelum masuk waktu Subuh. Sebaik sahaja bangun dari tidur, mereka akan sembahyang sunat Fajar, sunat Subuh dan tidur sekejap untuk kemudiannya akan bangun dan menunaikan sembahyang sunat Dhuha.

Rukun sembahyang yang rata-rata melibatkan kegunaan anggota badan itu sendiri lebih bersifat kepada gerakan senaman sama ruku’, i’tidal, sujud, duduk antara dua sujud, bersimpuh ketika membaca tahyat, malah ketika berpaling kanan kiri ketika memberi salam adalah merupakan gerakan senaman.

Semalas-malas umat Islam menunaikan sembahyang yakni dengan hanya menunaikan sembahyang fardhu sahaja pun, mereka akan melakukan 17 kali ruku’, 17 kali i’tidal, 68 kali sujud, 32 kali bersimpuh dan 10 kali paling muka ke kanan dan 10 kali paling muka ke kiri.

Kebanyakan alim ulamak akan memastikan jumlah sembahyang yang dilakukan adalah sebanyak 50 rakaat sehari semalam bila dicampur jumlah sembahyang sunat dan fardhu dan lazimnya sembahyang sunat dilakukan sebanyak dua rakaat.

Maknanya setiap hari mereka melakukan 50 kali ruku’, 50 kali i’tidal, 318 kali sujud 164 kali bersimpuh, 76 kali memalingkan muka ke kanan dan 76 kali lagi memalingkan muka ke kiri. Dengan sebanyak itu pergerakan anggota badan dilakukan, maka ianya sudah lebh dari cukup bagi tujuan senaman untuk kesihatan badan.

Lagi pun dengan memperbanyakan sembahyang, bukan sahaja badan akan sihat tetapi akan mendapat pahala berganda di samping otak dan dada akan menjadi lapang. Antara tujuan direnggangkan waktu-waktu sembahyang juga adalah untuk mengingatkan kita bahawa pemikiran dan badan perlukan kerehatan.

Kebanyakan alim ulamak juga suka berkebun, memancing dan pelbagai aktiviti berbentuk riadah, seprti menunggang kuda, menembak dan sebagainya. Aktiviti-aktiviti sedemikian juga adalah ada kaitan dengan penjagaan kesihatan, kerehatan mental dan fizikal serta ada kaitan dengan kawalan perbelanjaan harian.

Kenapa kita mesti ikut tatacara untuk kesihatan badan yang bertentangan dengan Islam? Kenapa kita tidak fotosttat kehidupan alim ulamak ke dalam kehidupan kita. Bukankah alim ulamak itu pula menfotostat kehidupan Rasulullah s.a.w. ke dalam kehidupan mereka manakala Rasulullah s.a.w. dizahirkan ke dunia untuk membawa rahmat, memilih kehidupan yang bercanggah dengan sunnah bermakna kita memilih kecelakaan.

Rahim Abdul Halim

Sumber : Sabahdaily


http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=18823

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...