Wednesday, December 3, 2008

Derita ditinggal suami di Jawa Timur


MAHU PULANG...Hawa menunjukkan gambar Norlizawati yang
menderita di Jawa Timur.


GRIK: “Tolonglah bawa saya pulang, saya sudah tidak tahan tinggal di sini.”

Begitu rintihan seorang wanita rakyat Malaysia yang mahu pulang ke tanah air selepas tiga tahun berhijrah ke Jawa Timur, Indonesia kerana berkahwin dengan rakyat negara jiran itu pada 2005.

Lebih memilukan, Norlizawati Mat Nor, 26, mendakwa hanya melalui saat indah perkahwinannya dengan Sutiknor Nizam, 29, selama beberapa bulan sebelum ditinggalkan suami yang kembali ke Johor untuk bekerja sejak 28 bulan lalu.

Penderitaan wanita berasal dari Kampung Seterus di Sauk, dekat sini, diceritakan kakaknya, Hawa, 41, yang menerima panggilan daripada adiknya itu pada Ogos tahun lalu selepas terputus hubungan dengannya sejak 2005.

“Saya begitu terkejut apabila menerima panggilan Norlizawati Ogos lalu, selepas kami sekeluarga terputus hubungan dan gagal mengesannya hampir tiga tahun sejak 2005.

“Sebaik mendengar suara saya, dia menangis teresak-esak,”
katanya ketika ditemui Harian Metro di Kampung Pelang, dekat sini, semalam.

Menurutnya, hasil perkahwinan dengan seorang lelaki warga Indonesia dikenali sebagai Sutiknor Nizam, dia dikurniakan seorang anak lelaki berusia tiga tahun yang diberikan nama Musmaulidul Maulana.

“Dia merayu kepada saya untuk mencari jalan membawanya pulang ke tanah air kerana tidak tahan hidup menderita di Jawa Timur, Indonesia.

“Saya tidak sangka dia berada di Indonesia sejak menghilangkan diri pada awal 2005,”
katanya.

Menurutnya, Norlizawati yang juga anak keenam daripada sembilan beradik meninggalkan kampung pada 2002 untuk bekerja di sebuah kilang elektronik di Pasir Gudang, Johor sebelum menghilangkan diri dan gagal dihubungi keluarga pada 2005.

Hawa berkata, adiknya bersama anak lelakinya kini tinggal bersama mentuanya di alamat RT-004-RW004, Desa Kadungbang Teng, Kecamatan Bakung, Blitar, Jawa Timur, Indonesia.

“Suaminya juga merahsiakan tempat dia bekerja dan paling menyedihkan apabila saya tanya mengenai surat nikahnya, adik saya memberitahu dia tidak mempunyai surat nikah,” katanya.

Sehubungan itu, mana-mana pihak yang sudi membantu menyelesaikan masalah keluarga terbabit boleh menghubungi Hawa di talian 019- 5765518.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Wednesday/Setempat/20081203093944/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...