Wednesday, December 3, 2008

Khayal di kelas

Oleh Ridzuan Ahmad
am@hmetro.com.my


BUKTI...Mat Ali menunjukkan botol Thai Song dan alat
menghisap ganja yang dijumpai di perhentian bas.


PENDANG: Sekumpulan remaja menjadikan perhentian bas di depan sebuah sekolah menengah di sini untuk meneguk ‘tonik setan’ selain melepaskan ketagihan dadah dipercayai jenis ganja tanpa segan silu.

Mereka termasuk pelajar berusia 13 tahun hingga 20-an berlagak selamba meminum arak dan menghisap dadah berikutan penemuan ‘dapur’ alat menghisap dadah.

Selain minuman keras murah jenama Thai Song, beberapa botol arak berjenama terkenal turut ditemui di kawasan itu yang menunjukkan kegiatan tidak bermoral di daerah ini semakin serius.

Lebih mengejutkan, segelintir pelajar didakwa turut meneguk Thai Song yang diseludup dari negara jiran kerana mudah diperoleh di premis tertentu seperti kedai runcit sebelum masuk ke sekolah untuk belajar.

Seorang penduduk, Mat Ali Awang, 58, berkata kumpulan remaja itu akan berkumpul di kawasan berkenaan untuk melepak sambil meneguk arak murah yang mudah dibeli pada harga RM3.50 sebotol (50 mililiter).

“Saya mendedahkan masalah ini kepada media selepas terbaca pendedahan yang dibuat akhbar Metro Ahad mengenai masalah ini yang mampu merosakkan akhlak remaja.

“Ramai pelajar sudah mula berjinak dengan arak Thai Song ini dan mereka sering berkhayal di lokasi ini sebelum masuk ke sekolah untuk belajar,”
katanya ketika ditemui, semalam.

Mat Ali yang bekerja sebagai pemungut barang terpakai secara sambilan sanggup datang dari Pendang ke pejabat Harian Metro di sini, sambil membawa botol arak murah dan peralatan menghisap ganja itu sebagai bukti kegiatan tidak bermoral berkenaan.

Menurutnya, selain bercampur gaul tanpa batasan jantina, dia bimbang kumpulan remaja itu akan menjadikan tempat terbabit untuk melakukan kegiatan maksiat selepas khayal dengan tonik setan berkenaan.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Wednesday/Setempat/20081203094607/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...