Sunday, May 3, 2009

Isu harga ayam ke Kabinet






KERATAN Kosmo! semalam.


KUALA LUMPUR - Isu kenaikan harga ayam yang gagal diselesaikan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna akan dibawa ke mesyuarat Kabinet.

Menterinya, Datuk Ismail Sabri Yaakob (gambar) berkata, isu itu akan dibawa ke perbincangan jemaah menteri dalam tempoh dua minggu lagi.

"Kita sebenarnya tak perlu untuk ubah dasar kalau penternak ayam ambil perhatian dan bantu kerajaan dalam meringankan beban pengguna.

"Sebenarnya kerajaan tak perlu campur tangan kalau semua orang jalankan tanggungjawab. Tetapi bila dah jadi begini, kerajaan tak ada pilihan," katanya ketika dihubungi Kosmo! Ahad semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Naib Pengerusi Unit Ayam Daging Persekutuan Persatuan Penternak Malaysia (FLFAM), Yap Kim Wah yang berpendapat kerajaan sepatutnya melantik pakar bagi mengkaji kos sebenar harga ayam sebelum mengeluarkan apa-apa arahan.

Kata Kim Wah, permintaan kerajaan yang memberi tempoh sehingga kelmarin untuk menurunkan harga ayam disifatkan terlalu mendesak dan boleh menjejaskan industri ayam kerana ketika ini penternak dan peniaga sudah menjualnya pada paras yang rendah.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0503&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_08.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...