Sunday, May 3, 2009

White House sahkan kesihatan Obama tidak berbahaya

WASHINGTON - Amerika Syarikat (AS) dilanda kebimbangan malam kelmarin selepas Presiden Barack Obama didakwa terdedah kepada virus influenza A H1N1.

Kebimbangan itu tercetus berikutan seorang pegawai pengiring keselamatan Obama ke Mexico bulan lalu jatuh sakit dengan tanda simptom influenza A H1N1.

Pegawai tersebut, isteri, anak lelaki dan anak saudaranya juga disahkan menghidap selesema namun mereka dipercayai sudah kembali pulih.

Namun, White House menegaskan kesihatan Obama tidak berada dalam bahaya.

Virus influenza A H1N1 melanda bandar raya Mexico pada 13 April iaitu tiga hari sebelum Obama bersama pegawai White House mengadakan lawatan rasmi ke Mexico.

Sementara itu, Naib Presiden Joe Biden dikecam sejumlah rakyat AS kerana tidak membenarkan ahli keluarganya menggunakan kapal terbang kerana wabak influenza A H1N1 sedang merebak.

"Saya memberitahu ahli keluarga untuk tidak berada di tempat tertutup," katanya.

Biden dalam program bual bicara NBC's Today berkata, virus selesema boleh merebak dalam kapal terbang jika ada seseorang bersin.

Kenyataan Biden itu menyebabkan beberapa pegawai industri pelancongan menuduhnya cuba mencetuskan kebimbangan awam.

Kebimbangan Biden itu dipercayai bermula selepas kematian seorang lelaki yang bersalam dengan Obama di Mexico namun pihak berkuasa tidak mengetahui sama ada lelaki itu mempunyai virus influenza A H1N1. - Agensi

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0502&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...