Sunday, May 3, 2009

Kulit melecur di mesin salon



KEPUTUSAN Kelly bawa padah kepada dirinya.





KELLY THOMPSON, 10, sepatutnya ke pesta ria namun dia mengubah perancangan dengan mengambil keputusan untuk pergi ke salon menggelapkan kulit. Keputusan itu membawa padah kepadanya.

Walaupun tertera amaran pada mesin penggelap kulit itu yang melarang kanak-kanak bawah umur 16 tahun menggunakannya, Kelly tetap berdegil.

Dia memasukkan £8 (RM42) dalam mesin itu dan masuk ke dalamnya. Namun, selepas 16 minit berlalu, dia menanggung kesakitan apabila 70 peratus sel kulitnya melecur.

Lebih malang, doktor yang merawatnya di hospital memberitahu bahawa dia perlu menjauhi sinaran matahari selama 10 tahun kerana kulitnya rosak teruk serta berisiko mendapat kanser. Ibu Kelly, Sharon Hannaford, 34, jelas tidak berpuas hati terhadap kejadian yang menimpa anaknya.

"Mesin itu berbahaya. Seharusnya ada staf yang mengawasi dan menghalangnya. Saya mahu pusat pemanas badan itu ditutup," katanya merujuk kepada salon Electrik Avenue yang terletak di Port Talbot, South Wales, Britain.

"Kini dia tidak bersekolah selama seminggu. Malah pusat itu masih beroperasi seperti biasa. Saya khuatir kanak-kanak lain akan ditimpa perkara serupa seperti yang telah berlaku pada Kelly," ujarnya. - Agensi

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0503&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...