Monday, November 3, 2008

Bayi mangsa culik dijual RM600

Oleh SHAHRULANOOR ISHAK
shahrulanoor.ishak@kosmo.com.my



ABU dibantu isterinya, Zaiton menyusu anaknya yang ditemui semula setelah diculik dan dijual di Kuantan semalam.

--------------------------------------------------------------------------------

KUANTAN – Bayi dijual RM600!
Itu harga seorang bayi lelaki berusia 31 hari yang diculik dan cuba dijual kepada sepasang suami isteri oleh lima suspek termasuk dua remaja.

Ekoran tindakan itu, kelima-lima suspek dan sepasang suami isteri diberkas di Jalan Tanah Putih di sini kelmarin.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pahang, Supritendan Mohd. Haris Daud berkata, sebelum kejadian, ibu bayi tersebut, Zaiton Awang, 37, dikunjungi seorang kenalan anak saudaranya yang merupakan wanita berusia 25 tahun pukul 7 malam di rumahnya di Galing Besar di sini.

“Mangsa menjemput wanita itu masuk dan berbual. Beberapa minit kemudian, mangsa meninggalkan bayi sulungnya itu bersama wanita tersebut kerana hendak membuang sampah di dapur.

“Selepas kembali ke ruang tamu, mangsa terkejut melihat wanita itu dan bayinya, Mohamad Aidil Abu sudah hilang,” katanya semasa ditemui di sini semalam.

Mengulas lanjut, beliau menambah, ibu tersebut kemudiannya diberitahu jiran-jirannya yang ternampak wanita berkenaan melarikan bayinya dengan menaiki sebuah kereta.

Kata Mohd. Haris lagi, mangsa kemudiannya membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan pada pukul 11 malam.

“Ibu bayi tersebut yang masih dalam tempoh pantang kemudian dibawa bersama anggota polis untuk mencari anaknya di sekitar Kuantan.

“Pada pukul 2 pagi, dua remaja lelaki yang pernah menumpang tidur di rumah mangsa ditemui di hadapan sebuah pasar raya di Jalan Tanah Putih dan disoal siasat. Kedua-duanya juga mengenali wanita yang melarikan bayi tersebut,” ujarnya.

Tambah beliau lagi, hasil siasatan mendapati dua remaja terbabit mengaku sudah menjual bayi tersebut kepada sepasang suami isteri berusia 24 dan 25 tahun yang tidak mempunyai anak, namun belum menerima bayaran sebanyak RM600.

“Polis menyerbu rumah pasangan suami isteri terbabit tidak jauh dari dua remaja itu ditahan dan menemui semula bayi itu.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2008&dt=1030&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_09.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...