Monday, November 3, 2008

Ramai mangsa terjerat - Menerima 540 kes melibatkan ah long dari Januari hingga Oktober tahun ini


Oleh AMMAR JAZLAN MAD LELA dan SHAWKATH AZDE
khas@kosmo.com.my




MICHAEL CHONG menunjukkan antara kes aduan membabitkan mangsa pinjaman ah long yang telah dirujuk kepada Biro Pengaduan Awam MCA di pejabatnya di Kuala Lumpur semalam.

--------------------------------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR - 'Sistem Tangkak' yang digunakan sebahagian ceti haram atau 'ah long' adalah antara taktik licik mereka dan sukar disedari mangsa.

Ketua Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Michael Chong berkata, ramai di kalangan mangsa 'ah long' yang merujuk kepadanya sebelum ini terpedaya dengan sistem tersebut.

"Pada mulanya mangsa hanya meminjam daripada satu ah long saja, apabila tidak mampu membayar seperti yang dijanjikan mangsa akan didatangi ah long kedua dan seterusnya yang menawarkan pinjaman dengan faedah tertentu untuk melangsaikan kesemua hutang tersebut.

"Bagaimanapun ia hanya satu perangkap yang didalangi sindiket yang sama, akibatnya mangsa akan terus diburu ketakutan terhadap ah long di samping tekanan hutang yang semakin bertambah," katanya kepada Kosmo! di sini, semalam.


--------------------------------------------------------------------------------

Tambah Michael, kes-kes sedemikian juga memerlukan masa yang agak panjang dan rumit untuk diselesaikan memandangkan ia membabitkan penglibatan ramai ah long dalam satu-satu masa.

"Dalam kebanyakan kes, kita akan dapat kenyataan dari mangsa terlebih dahulu, daripada situ kita akan tahu sama ada mereka terbabit dalam ah long yang menggunakan sistem berkenaan atau tidak.

"Kebiasaannya agak sukar berunding dengan golongan ini memandangkan mereka agak ramai, namun kita tetap cari jalan terbaik menyelesaikannya seperti memotong faedah yang dikenakan bagi membolehkan mangsa membayar semula hutang tersebut," ujarnya.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2008&dt=1029&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_06.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...