Monday, November 3, 2008

Yuran ID ke IPTA membebankan



Oleh MANIRAH OTHMAN
manirah.othman@kosmo.com.my


KUALA TERENGGANU - Yuran proses pembelian pukal nombor ID Aplikasi dalam talian bagi permohonan kemasukan ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) wajar dikurangkan atau dihapuskan terus.

Perkara tersebut dinyatakan Timbalan Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Syed Anuar Syed Mohamad yang menganggap bayaran tersebut terlalu tinggi dan membebankan pelajar.

"GPMS tidak membantah penggunaan sistem tersebut tetapi apa yang dipertikaikan ialah bayaran dikenakan terlalu tinggi," katanya di sini semalam.

Menurutnya, setiap permohonan mengikuti program pengajian lepasan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dikenakan RM15.60 manakala bagi SPM pula RM10.60.

"Pelajar juga perlu membayar 60 sen kepada Bank Simpanan Nasional (BSN) kerana menggunakan perkhidmatan yang disediakan oleh bank itu," katanya.

Menurutnya, bayaran tersebut membebankan pelajar dan oleh itu, Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) wajar memansuhkan bayaran itu ataupun mengurangkannya.

Beliau mengulas langkah KPT memperkenalkan prosedur pembelian nombor unik ID Aplikasi dalam talian bagi kemasukan ke IPTA bagi program lepasan SPM dan SPTM sesi akademik 2009/2010.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2008&dt=1029&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_12.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...