Monday, November 3, 2008

Pening, jelek gelagat lelaki Lombok


Akhirnya balik juga budak Fadilah tu. Entah apalah yang menarik sangat lelaki Lombok tu sampai dia sanggup buat macam tu.

Itulah antara kata-kata beberapa orang jiran penulis sewaktu bersembang di depan rumah mengenai kepulangan Noor Fadilah Ahmad ke Malaysia selepas 54 hari berada di Lombok bersama Nasrudin Dahrom.

Hangat juga perbualan, masing-masing marah sangat dengan Nasrudin dan 'bersetuju' jika lelaki itu ditumbuk bapa Fadilah sewaktu hendak mengambilnya di Lombok tempoh hari.

Tapi sayang, kata mereka, tumbukan tidak menjadi sebab si Fadilah sempat peluk bapanya, kalau kena penumbuk, tentu lain ceritanya.

Mungkin kasar kata-kata perbualan kami tetapi jika difikirkan apa yang dilakukan Nasrudin memang menjelekkan dan buat orang menyampah.

Ada ke patut melarikan anak dara orang budaya lelaki Lombok dan dianggap wira? Tak tahu hukum agama Islam ke, tanya jiran penulis sambil mencekak pinggang.

Walaupun melarikan anak dara orang merupakan budaya lelaki Lombok tetapi budaya itu tidak boleh diamalkan di negara kita, mereka kena faham dan hormat budaya kita.

Kalau diteliti kisah Fadilah sejak mula, memang geram kita dibuatnya dan hairan juga melihat Fadilah seperti kena pukau sehingga mengikut Nasrudin sejauh itu.

Bila ibu bapanya datang ambil dia, barulah menyesal, menangis dan mahu pulang ke Malaysia.

Mungkin Fadilah sengsara sewaktu ditahan Imigresen kerana masuk Indonesia secara haram atau mungkin sudah merasai warna sebenar kehidupan keluarga Nasrudin di sana yang indah khabar dari rupa.

Tiba di Malaysia, Fadilah kata tak mahu lagi ke Lombok dengan alasan kehidupan di sana jauh berbeza dengan apa yang kita ada dan sudah melupakan Nasrudin.

Sekarang baru tahu langit tinggi rendah, dahulu sewaktu ke Lombok, entah apalah yang difikirkan.

Perbualan kami seterusnya berkisar bab permohonan maaf Nasrudin kepada ibu bapa Fadilah.

Permohonan maaf itu sudah terlambat atau tiada makna langsung jika dilihat kesengsaraan yang ditanggung ibu bapa Fadilah ekoran perbuatan Nasrudin itu.

Sudahlah melarikan anak dara orang, dikahwini pula tanpa restu keluarga dan tanpa mengikut undang-undang kononnya mengelak daripada berlaku keterlanjuran.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2008&dt=1102&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_09.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...