Monday, November 3, 2008

Peniaga di China tarik bekalan telur

BEIJING – Peniaga-peniaga di China menarik balik bekalan telur semalam dan satu pembekal diarahkan supaya menghentikan eksport ke luar negara.

Arahan itu dikeluarkan ketika wujudnya kebimbangan bahawa telur yang dicemari bahan kimia berbahaya melamin mungkin tersebar lebih meluas daripada laporan awal.

Pihak berkuasa di bandar Dalian mengenakan larangan eksport terhadap syarikat Hanwei Group selepas beberapa produk telur keluarannya yang dieksport ke Jepun dan beberapa negara Asia didapati dicemari melamin.

“Kami telah mengarahkan Hanwei Group menarik balik semua telur yang bermasalah dan eksport syarikat tersebut digantung buat sementara waktu,” kata pihak berkuasa dalam satu kenyataan.

Masalah tersebut tercetus baru-baru ini apabila pihak berkuasa Hong Kong menyatakan bahawa telur yang dieksport oleh Hanwei Group dicemari melamin.

Para pegawai dan media di China semalam melaporkan bahawa telur daripada beberapa pembekal juga didapati dicemari dengan melamin.

Seorang kakitangan di sebuah pusat membeli belah Parkson di Beijing menyatakan bahawa telur keluaran Hanwei sudah tidak lagi dijual. – AFP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2008&dt=1030&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_10.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...